What story is that, Charlie?
Jag
tänkte att vi skulle tala lite om tid i Twin Peaks den här gången. Känns som om
det är passande för det här avsnittet. Det är ett spännande ämne för det är på
samma gång något som hålls fram som väldigt viktigt i själva texten, samtidigt
som det också är något som vi aldrig tillåts göra oss helt klara över. Vilket
jag misstänker är meningen.
På
många sätt handlar hela The Return om just hur tiden passerat. Själva poängen
att vi nu befinner oss tjugofem år senare är liksom inbyggd i seriens själva
förutsättning och fungerar samtidigt som både en strukturerande princip och som
tematik. Åldrande, överlämnandet från en generation till nästa, saknad och ja,
kanske rent av också lite nostalgi återkommer hela tiden i olika former i
berättelsen. Samtidigt är serien noga med att inte säga exakt när den faktiskt
utspelar sig. Vi vet att det är tjugofem år senare bara. Och det får liksom
räcka så. Eftersom originalserien utspelar sig 1989 borde det betyda 2014. Om
vi inte utgår från datumen i Laura Palmers hemliga dagbok, romanen av Jennifer
Lynch. För där dör Laura 1990. Och om vi räknar från när sista avsnittet sändes
då blir 25 år senare 2016. Som ni märker låter sig inte serien naglas fast helt
bestämt i ett exakt årtal.
Vi
får glimtar av tidpunkter och datum som sägs vara viktiga. Något kommer att
hända klockan 2:53 (men menas 02.35 eller 14.35?) den förste och den andre
oktober enligt meddelandet från major Briggs som Bobby, Truman och Hawk
hittade. Men vi vet inte hur lång tid som kommer att löpa i vår upplevelse av
handlingen fram till dess. Tiden är både viktig och samtidigt underordnad något
annat, verkar det som.
Det
finns fans som har försökt väva intrikata teorier om hur de många olika
parallella handlingarna förhåller sig till varandra. Det är tydligt att de inte
är exakt synkade med varandra. Men jag tror inte det kommer att leda till något
enormt avslöjande eller någon massiv narrativ tvist eller så. Faktum är att
tiden verkar lös i kanterna inte bara mellan de olika handlingarna utan även
inom varje bihistoria med. Ta till exempel Dougies berättelse i Las Vegas:
När
vi lämnade Dougie/Cooper i avsnitt 11 satt han tillsammans med bröderna Mitchum
och firade med champagne och paj på en restaurant. I avsnitt 12 var han bara
med i en väldigt kort scen där han och Sonny Jim kastar boll. Den här veckans
avsnitt, det trettonde, börjar dock med att bröderna Mitchum, deras damorkester
och Dougie glada i hågen dansar in i en congadans – till en fantastiskt orimlig
musik - på Dougies kontor, bärandes gåvor till chefen Bushnell Mullins. Ska vi
då tro att Mitchum-bröderna efter att ha firat släppte av Dougie hemma för lite
kvalitetstid med lillgrabben innan de sedan fortsatte partaja på kontoret nästa
dag? Det låter ju inte så troligt. ”Det är att du ringer din fru” säger
Bushnell till Dougie när han dyker upp. Med andra ord: han har inte varit
hemma. Scenen som vi nu ser är en fortsättning på händelserna i del 11 och
scenen i del 12 har vi satt en parantes runt om.
De kommer med gåvor! |
Detta
eftersom David Lynch i sin klippning ibland är mer intresserad av stämningar
och känslor än av intrig och story. Det är inte detsamma som att kronologi inte
spelar någon roll alls förstås. I stort sätt, om vi tar ett par steg tillbaka,
så följer ändå serien en ganska rak tidslinje. Det är när vi tittar närmare som
vi märker att vi inom ramen av den framåtrörelsen också rör oss i cirklar. Och ibland
i cirklar inom cirklar. Vi har en nästan linjär berättelse. Men bara nästan.
Och detta ”nästan” är nog för att skapa den där lilla men ändå ofrånkomliga
känslan av osäkerhet som ger en extra nerv åt det underliga och bisarra.
Tillbaka
nu till försäkringsbolaget där Dougies kollega Tony gömt sig bakom sitt skrivbord
och ringer upp sin uppdragsgivare Mr Todd. (En väldigt lynchsk panorering som
följer telefonsladden.) Mr Todd upprepar sitt ultimatum. Nu är det upp till
Tony att döda Dougie. Och han har en dag på sig. Lägg det på minnet.
Samtidigt
(?) anländer ett gäng flyttgubbar eller dylikt hem till familjen Jones med ännu
fler presenter som tack för Dougies ”insatser”. Janey-E finner till sin
förvåning, och förtjusning, en vit BMW med en röd rosett på garageuppfarten
(hon som alltid klagat på att de har en så dålig bil) samtidigt som gubbarna
frågar henne var hon vill ha lekgymmet som de har med sig. Och vilket lekgym
sedan. Det glittrar som Las Vegas självt i ökennatten och med den svepande
följespotten och en speldoseversion av musiken ur Svansjön i bakgrunden blir
det som ett förtrollat sagoland där ute i trädgården. Janey-E och Dougie ser på
medan lille Sonny Jim springer runt, runt, hoppar och klänger den kvällen och
Janey-E har nog aldrig älskat sin make som hon gör nu. Synd bara då att det
inte egentligen är hennes make hon håller om.
Sonny Jims eget sagoland. |
Vi
förflyttas nu till någonstans i västra Montana – närmare bestämt får vi anta
till den där Farmen som det talades om i del 8. DubbelCoop anländer till en
steril och urblåst industrilokal med sin SUV och sina nattsvarta ögon, på jakt
efter Rey. Och Rey är där. Han och ett helt gäng av muskulösa gangstertyper (plus en lätt malplacerad revisor) ser
DubbelC anlända via en övervakningsskärm som skulle kunna vara hämtad ur en
Marvel-skurks högkvarter. Rey är nervös naturligtvis men tänker tydligen att
han borde vara säker med ett gäng på trettio man på sin sida. Åh, Rey, när ska
du lära dig. Det är Coopers dubbelgångare vi talar om här.
Det
som följer är en sekvens som borde komma med en varningstext: ”Kan leda till
testosteronförgiftning!” Oj, oj, oj, vad ”manligt” det är på den här farmen.
Alltihop är verkligen som ett destillat av alla dessa bilder av en kriminell
undre värld som vi känner igen från filmens värld från de senaste decennierna.
En undre värld som är på samma gång skrämmande men också komisk i sin
absurditet och som på något märkligt vis också tycks rymma en slags egen
nostalgi, en nostalgi efter en slags oreflekterad manlighet som inte längre är
möjlig annat än här, på en plats utanför allt vad samhälle och kontext innebär.
Farmen blir som en ort där Lynch möter inte bara Tarantino, som vi ju sett
tidigare, utan även bröderna Coen med deras förkärlek till udda ansikten och konstigheter
i marginalen på tillvaron.
DubbelCooper
tar stoiskt hissen upp och rör inte en ansiktsmuskel när gängets boss, en
storvuxen flitskallig brutal typ (spelad av en skådis vid namn Derek Mears som
passande nog tidigare bland annat spelat Jason i Fredagen den 13:e) utmanar
honom på armbrytning. Naturligtvis. Vad vore väl tuffare eller manligt än
armbrytning? Och ingen har kunnat besegra bossen på 14 år. Så om han vinner får
dubbelgångaren bli boss istället. DubbelCoop är dock inte imponerad. ”Är det
här dagis eller?” kläcker han ur sig, helt utan känslor. Han meddelar också att
han inte vill vara deras boss, men om han vinner vill han ha Rey. Det här hade
varit ett bra tillfälle att springa så långt bort så fort du kan Rey. Men
tyvärr, så blir det inte. Det hade kanske inte hjälpt.
Bryta arm. |
Armbrytningsscenen
är ett under av energi och laddning. Men någon match är det aldrig. DubbelCoop
leker bara med den stackars bossen. Låter honom tro att han vinner först men
psykar ut honom totalt genom att gång på gång återvända till utgångspositionen.
”Det gjorde ont när du hade mig här nere” säger han utan att röra en min och
flyttar ner sin hand för att visa. Men DubbelCoop är hela tiden i total kontroll.
Och när han tröttnat bryter han sönder sin motståndares arm och dödar honom (!)
med en enda knytnäve som förvandlar bossens ansikte till blodig köttfärs. Det
är ytterligare en scen i den nya serien som väljer att ge oss riktigt gore och
det är lika chockerande varje gång. Vi vet liksom aldrig när det ska komma.
Rey
och DubbelCooper blir lämnade ensamma och även om stackars Rey försöker ”snacka
om saken” kan det egentligen bara sluta på ett sätt. DubbelCoop sätter en kula
i benet på Rey och säger att ”nu kan vi snacka.” I förhöret som följer får vi
en del intressant information till livs. Som vi misstänkte var det Phillip
Jefferies, eller den person som utger sig för att vara honom, som satt ett pris
på DubbelCoops huvud. Och det var också Jefferies som ordnade med kontakterna
inne i fängelset. ”Du har något inuti dej som dom vill ha” säger Rey. Vi kan
gissa vad det betyder – Bob, som skuggshuggarna grävde fram ur den skjutne
dubbelgångaren. DubbelCoop frågar om Jefferies nämnt något om major Briggs. Rey
förnekar detta men visar fram något annat – ringen, den gröna ringen med
ugglesymbolen från Fire Walk With Me. Han skulle satt den på dubbelgångarens
hand innan han dödade honom. Nu tvingar DubbelCoop istället Rey att ta på den.
Ta inte ringen, Rey!
Medan
allt detta pågår får vi se hur gangstergänget följer vad som händer på sin
jumbotron. Det är klart att dom är nyfikna. Och vem stiger fram ur folkmassan om
inte unge herr Richard Horne? Det kunde vi naturligtvis anat. Så det är alltså
hit den lille skiten tagit sin tillflykt. Med stora ögon tittar han upp mot
skärmen. Upp mot den man som vi fortfarande gissar faktiskt är hans far.
Rey
har koordinaterna som DubbelCoop vill ha uppskrivna. DubbelCooper avslutar
förhöret med att fråga om Rey vet var Jefferies befinner sig nu. Rey svarar att
efter vad han hört ska Jefferies befinna sig hos ”holländarens” men, tillägger
han, det är inte en riktig plats. Precis där får han en kula i skallen. ”Jag
vet var det är” säger dubbelgångaren. Det som händer efter detta är riktigt
intressant. Ringen på Reys finger försvinner. Vi ser hur den landar med ett
kling på golvet i det röda rummet. Och strax där efter ser vi Rey själv ligga
där, på samma svart-vita golv, blödande från huvudet. Sedan sveper kameran in
mot formaciabordet igen och vi ser Gerards enda hand placera ringen på sin
plats.
Välkommen till väntrummet, Rey. |
Den
där ringen alltså. Den fortsätter att spöka för oss. Vad betyder den egentligen?
Vad har den för funktion? Precis som serien själv vägrar den att låsas fast vid
en specifik tolkning. Men om jag skulle gissa lite så tycks det mig ändå som
att ringen och den svarta hyddan är förbundna med varandra. Den som bär ringen
är förbunden med det röda rummet. Att bära den när du dör är att hamna där.
Laura gjorde det. Originalversionen av Dougie gjorde det. DubbelCooper skulle
ha gjort det. Och nu Rey. Men vem denne ”Phillip Jefferies” egentligen är och
på vilket vis allt hänger samman, vem som faktiskt arbetar med vem är – det vet
vi fortfarande inte.
Vi
återvänder till Las Vegas nu och rör oss i en cirkelrörelse tillbaka i tiden
igen. Vi kommer till det. Vi börjar dock med tre av våra
favorit-Kling-och-Klangare: bröderna Fusco. (Här får vi faktiskt bekräftat att
de är just bröder när en av dem talar med deras mamma på telefon.) De har fått
svar från fingeravtrycksanalysen av Dougies avtryck men skrattar bort
resultatet. Skulle han vara en försvunnen FBI-agent som rymt från ett fängelse
i South Dakota för två dagar sen? Det kan ju inte stämma. (Här bekräftas
förresten också att ja, Las Vegas-storyn är ungefär samtida med DubbelCoops
berättelse.) De kastar analysen i papperskorgen. Låt oss bara hoppas att deras
träff får en varningslampa att blinka hos FBI också.
Tony
tittar in på jakt efter en annan av kriminalarna, den korrupta snut som är hans
kontakt. Han hittar honom rökandes på baksidan. Det är här vi kan göra oss
uppmärksamma på tiden igen. Sist vi var i Las Vegas var det kväll och Sonny Jim
lekte i trädgården. Så är detta nästa dag? Det kan det inte gärna vara. Tony
har ju bara en dag på sig att ta hand om Dougie. Nej, det här måste vara någon
gång mellan att Tony ringde Mr Todd i avsnittets första scen och att Dougie
kommer hem från jobbet på kvällen. Men vi ser också varför Lynch klippt som han
klippt. Det är logiskt att hålla fast vid familjen Jones när vi är där
tidigare, snarare än att klämma in den här scenen emellan. Det är ett sätt att
röra sig fram och tillbaka i historien som är väldigt vanligt i en roman men
inte något vi är vana vid i en TV-serie.
Tony
är hur som helst desperat. Han behöver ett gift. Hans poliskontakt ger honom
tips om lämpligt preparat och kan skaffa fram det för 5000 dollar. ”Vilken feg
skit du är” snäser han hånfullt åt den svettige Tony. Och vi vet ju vad som
kommer att hända när Tony ofelbart kommer att misslyckas – Hutch och Chantal
står på tur. Vi får faktiskt en kort scen med dem på väg genom natten som en
påminnelse.
Nästa
morgon är Tony redo att sätta sin giftmördarplan i verket. Han möter upp Dougie
när denne kommer till kontoret – och vandrar rakt in i en glasdörr (Cooper som
Dougie har fortfarande problem med det enklaste i livet). Tony tar honom till
caféet på bottenvåningen och bjuder sin kollega på kaffe. Nu ska det ske. När
Dougie dras till en bit paj i disken passar han på, häller giftet i kaffet. Här
trodde jag kanske att det skulle sluta med någon slags förväxling – att Tony
skulle av misstag dricka sitt eget gift eller så men handlingen tar en annan
vändning. När Dougie/Cooper kommer tillbaka från kassan fångas hans blick av
något så enkelt som mjället som fallit ned på Tonys axlar. Han rör vid sin
kollega och det är allt som behövs för att knuffa Tonys dåliga samvete över
gränsen. Han står inte ut längre. Han springer ut på dass och häller ut det
förgiftade kaffet i urinoaren. Sedan ber han gråtande Dougie om förlåtelse. Han
kan inte göra det. Den goda kraft som är Dougie Jones har rört vid hans inre
och förändrat honom, precis som han förändrade Mitchum bröderna. Ja, han och
körsbärspajen.
Och
här får vi också en annan scen där körsbärspajens helande kraft spelar in: På Double
R Diner får Shelly ett telefonsamtal från sin gråtande dotter som är orolig
över att Steven inte kommit hem än. Shelly säger åt henne att komma förbi så
ska hon bjuda på just paj, de kan prata och genast känns allt bättre. Återigen,
vi vet inte om den här scenen egentligen passar in rent kronologiskt i
handlingen – men tematiskt är det till hundra procent här den ska vara.
Uppe
på Bushnells kontor gråter Tony ut. Han bekänner allt. Allt ont han gjort. Allt
ont han planerat att göra. Hans skam är total. Det enda han vill nu är att
ställa allt till rätta. Han är beredd att vittna mot Todd, mot de korrupta
poliserna, om det så blir det sista han gör. Det måste ta slut på ett eller
annat sätt. Tony berättar att han inte kunnat sova på flera dagar, han har spytt
blod. Men nu har han ändå en chans att göra det rätta. Och det är Dougies
förtjänst. Det är en väldigt gripande scen.
Vi
återvänder till Double R, och ännu en gång vet vi inte riktigt när vi är. Det
är kväll och Bobby kommer in. Shelly har åkt hem får han veta. Men är detta
samma dag som vi såg tidigare? Bobby sätter sig och pratar med Norma och Big Ed
(äntligen är Ed tillbaka) och nämner för dem att de hittat lite saker som hans
pappa lämnat efter sig ”tidigare idag”. Idag, säger du Bobby? Men det hände ju
i avsnitt 9. Som sagt, cirklar i cirklar. Nå, det är dock inte det som scenen
ska handla om, visar det sig. När vi ser Norma och Ed sitta tillsammans tänds
ett hopp hos oss: Är de faktiskt tillsammans? Men nej, så är det inte. Istället
dyker en halvsleezy försäljartyp vid namn Walter upp och det är tydligt att han
och Norma har både en romantisk och en affärsmässig relation till varandra. Vi
får veta att Normas Double R har blivit en franschise – och det är Walter som
är marknadsstrategen. Vi borde så klart glädjas över Normas framgångar, mer paj
åt världen, men det är också tydligt att Walter inte är främmande för att tumma
på kvalitén för profitens skull. Han är en frestare, Norma! ”Låt honom inte
lura dig”, vill vi ropa. Och i bakgrunden blänger Ed med samma sorgsna
ruelsefulla blick som han alltid haft. Åh, Ed.
Akta dig, Norma! |
Från
en småföretagare till en annan när vi tittar till Nadine igen. Det verkar ju
inte som om hon och Ed är tillsammans längre. Vi får i alla fall bekräftat att
hon är väldigt förtjust i doktor Jacobi, inte bara på ett ideologiskt plan. Och
det verkar ju som om hennes känslor kan vara besvarade. Scenen mellan dem båda
är både gripande och finstämd tycker jag. Inte ett par jag hade räknat med alls
men ett som känns helt givet här och nu!
Världens bästa skyltfönster. |
Hemma
hos Sarah Palmer är det som om tiden står stilla. Bokstavligen. Hon sitter i
sin soffa, röker och dricker bort det som återstår av hennes liv. Hennes diet
verkar bestå enbart av tobak och vodka. En tallrik med något gult (hmm) står
vid sidan om bordet men den rör hon inte. Ibland reser hon sig för att hämta en
ny flaska. På Tv:n går en gammal svart-vitt boxningsmatch. Jag undrar om det
kanske till och med skulle kunna vara en av Bushnell Mullins gamla fajter? Varför
inte? Det skulle stämma i tid. Men det verkligt läskiga med det hela är att det
är samma bit, samma 30 sekunder eller så som går om och om igen på repeat. Det
tog halva scenen innan jag lade märke till det. Sarah verkar inte notera det
eller bry sig. Loopen får mig att tänka på vinylskivan som snurrade och snurrade
i bakgrunden när Maddy blev mördad. När Maddy blev mördad i just det här
rummet. Och i bakgrunden på Tv:n hörs publiken vråla. Ett vrål som åtminstone
för mig påminner om de skrik vi hörde där och då. Är det framtiden eller det
förflutna?
I
avsnittets sista dialogscen återvänder vi till Audrey och hennes man Charlie.
Igen, har någon tid förflutit sedan vi såg dem sist? Det verkar ju vara samma
kväll. De har fortfarande inte kommit iväg till The Roadhouse. Men å andra
sidan, så här kanske alla deras kvällar ser ut? Vi vet fortfarande inte vad som
pågår här. Att Audrey är förvirrad och bär på en djup inre smärta, så mycket är
klart. Men hur hänger allt samman. Allt mer känns det som om Charlie manipulerar
henne, med flit gör henne osäker och snurrig. ”Jag vet ju inte ens vem jag är”
utbrister hon. ”Ska jag behöva avsluta din historia med?” svarar Charlie. Som
om han vore, vadå? En författare som dikterar hennes liv? Vad är det för
verklighet vi får en inblick i här? Något stämmer ju inte, så mycket är klart.
Dialogen är absurdistisk och rör sig i cirklar. Cirklar inom cirklar. Likt Becketts
luffare kommer de ingenstans. Det finns fans som spekulerar i att Audrey kanske
trots allt ligger i coma fortfarande och att det här är någon slags mardröm som
hon är fast i. Vem vet? Men jag finner mig allt mer och mer trollbunden. Om
scenen i förra avsnittet mest gjorde mig undrande väcks nu min nyfikenhet på
allvar. Något står inte rätt till.
Lägg märke till att även om Clark Middleton som spelar Charlie är kortvuxen så är tydligen hans rollfigur inte det! |
Två
scener återstår. Först ett musiknummer på Bang Bang Bar: James Hurley framför
sin klassiker ”Just You and I”. Jag måste erkänna att jag jublade högt när
sången började. Det finns så många Twin Peaks-fans därute som verkligen, och nu
menar jag VERKLIGEN, hatar den sången och scenen där den dyker upp från
originalserien. Till dem vill jag bara säga ”Dra åt helvete!” Själv har jag
alltid tyckt att den är bland det bästa som Lynch någonsin gjort. Jag tror
mycket av det där hatet kommer från folk som inte förmår att släppa på sin gard
och sin cynism och verkligen se den här delen av Lynchs konstnärskap för vad
det är. Att han också är en regissör som kan gå all in på det sockersöta och
naivistiska, och mena det till hundra procent. Och medan James sjunger sitter
en ung kvinna i publiken och gråter. För det är faktiskt vackert. Och James är
cool. Han har alltid varit cool.
Wow. |
Eftertexterna
rullar dock inte till musiken den här gången. Istället får vi dem medan Big ed
sitter ensam på sin mack och äter take away-soppa. Ensam med sin ånger. Ensam
med sina tankar om hur annorlunda allt hade kunnat vara. Fast i samma
emotionella hjulspår som för tjugofem år sedan kan vi tro. Precis som med Sarah
Palmers scen spelar det ingen roll när den här scenen egentligen inträffar i
seriens kronologi. Det skulle kunna vara vilken kväll som helst. För somliga
människor är alla kvällar samma kväll. Cirklar i cirklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar