torsdag 3 april 2014

FKT presenterar Hamlet


Hamlet är inte bara William Shakespeares mest kända pjäs. Det är kanske världens mest kända pjäs någonsin. När vi tänker på teater ser vi den svartklädde huvudpersonen framför oss med sin dödskalle i näven. Alla de största skådespelarna och regissörerna drömmer om att få ta sig an denna pjäs. Och vi vill inte vara sämre.

Den rymmer så mycket. Det är en tragedi, en berättelse om hämnd, en spökhistoria, den handlar om olycklig kärlek, om politik och krig, om familjer och hur vi människor gör varandra illa. Den handlar om hur teatern kan användas för att förändra världen. Den handlar om allt som gör ont och allt som får oss att glädjas. Den handlar om galenskap och den handlar om död.

Fröa Konstnärliga Teaters uppsättning i regi av gruppens konstnärlige ledare Erik Otterberg blir en intensiv version där handlingen placerats i en modern miljö och där alla hela tiden är under bevakning, både från varandra och från det förflutna som alltid finns kvar.



Så har jag skrivit på FKTs hemsida om den uppsättning av William Shakespeares längsta pjäs som har premiär lördagen 5/4 2014 i Amandas teaters lokal på Nordostpassagen 61B i Göteborg. Jag har flaggat för den tidigare här på Allmänstädesbloggen. Naturligtvis är jag väldigt peppad och taggad. Om en som jag har en dragning till den klassiska dramatiken är det här en pjäs som ständigt finns med i tankarna. Nu har det äntligen blivit dags och jag måste säga att jag tycker vi fått till en riktigt bra tolkning. Så har jag också en vidunderlig ensemble med mig.

Jag ska inte skriva allt för mycket om uppsättningen här - ni kan läsa mer på vår hemsida och dessutom finns en intervju med mig att läsa i senaste numret av Shakespearesällskapets tidning. Lite bilder hade jag dock tänkt bjuda på, de borde kunna ge en bild av vad publiken kan vänta sig. Och jag hoppas verkligen att många av er kan komma och se den.

Den olyckliga Ofelia (Emelie Du Rietz).

Kung Claudius (Jonas Schmidt) har ångest.

Fortinbras (Holger Hastén) och den norska armén marscherar.

Dödgrävaren (Frida Kvennefeldt).

Föreställningen spelas hela april månad 2014. För den som så önskar går det utmärkt att boka biljett via www.fkt.se. Jag hoppas att vi ses!

Alla bilder är fotade av fru Otterberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar