This is the
chair.
När
DubbelCooper kommer stapplande ned längs en allé ser han precis så risig ut som
du skulle kunna förvänta dig att en man skulle, som blivit skjuten två gånger i
magen och sedan fått sitt blod utsmetat över ansiktet och hela kroppen av ett
gäng med luffarspöken. Vi vet ännu inte om han fortfarande bär Bob inom sig
eller inte. Min gissning är att han inte gör det. Men det har tydligen inte
gjort honom helt funktionslös. Kameran panorerar över till en röd scarf som är
knuten vid en grindstolpe. DubbelCoop rycker åt sig scarfen som visar sig vara
någon slags signal om vart han ska.
Han viker
av upp mot en avskilt belägen gård där han möter upp med två av sina kriminella
kumpaner som väntar på honom. De är Chantal (Jennifer Jason Leigh) som vi
känner igen från avsnitt två och hennes man Hutch. Hutch spelas av en underbart
äckelslemmig Tim Roth. I förra avsnittet talade Dubbelgångaren och Ray om att
bege sig till en plats som de kallade för ”farmen” men även om det här är en
farm så tror jag inte det var den som de talade om. Den farmen är förmodligen
dit Ray är på väg och den här gården är tydligen ett ställe som Hutch och Chantal
tagit över i all hast genom att mörda de som bor här. (”De sover på baksidan”
som Hutch som charmerande uttrycker det.) Därav scarfen – ett tecken för var
DubbelCoop skulle hitta dem.
Chantal
undersöker DubbelCoops sår medan han själv säger åt Hutch att skaffa fram
kontantkortstelefoner och nya vapen. En stund senare har DubbelCoop fått vaska
av sig och ser mer ut som en människa igen. (Så mycket som en människa som ett
väsen från den svarta hyddan nu kan.) Han avverkar snabbt och effektivt några
ärenden. Först skickar han ett kryptiskt SMS till en än så länge okänd
mottagare. ”Runt middagsbordet var samtalet livligt” står det. Sedan ringer han
ett samtal till vår gamle vän Mr. Todd i Las Vegas. Detta bekräftar alltså
något som jag misstänkt länge nu – Mr. Todd jobbar mycket riktigt åt DubbelCoop
och det är han som ligger bakom attentatsförsöken på Dougie/den gode Cooper. Mr.
Todd tvingas med viss förskräckelse bekänna att uppdraget ännu inte är utfört.
DubbelCoop säger åt honom att det är bäst för hans del att allt är klart nästa
gång han ringer. Slutligen ger han två uppdrag till Chantal och Hutch. De ska
avrätta fängelsechefen Murphy inom två dagar (Dubbel Coop inser att Murphy
försökt vända sig mot honom) och därefter ska de bege sig till Vegas och ta
hand om en dubbelstöt där. Den ena är självfallet Dougie och även om den andre
skulle kunna vara hans fru så misstänker jag att kula nummer två är avsedd för
Mr. Todd.
Lite myspys bland brottslingar. |
DubbelCooper
lastar in vapen i en pickup och gör sig redo att köra sin väg. Förmodligen med
siktet inställt på Ray. Som avsked säger Hutch åt sin fru att hångla upp chefen
som farväl för denna gången, medan Hutch själv flinande ser på. Härligt ändå
att se hur alternativa livsstilar inte är främmande för den kriminella undre
världen. Medan Chantal och DubbelCoop tungbrottas hörs ett flygplan fara förbi
ovanför dem. Det kan mycket väl vara det privata FBI-plan som Cole och hans
agenter färdas i.
För
samtidigt som allt det här sker har vi klippt till det flygplanet. Där har
Tammy Preston vidarebefordrat ett telefonsamtal till Gordon Cole. Ett samtal
som vi har väntat på. Det är överste Davis som berättar för Cole om fyndet av
major Briggs kropp i Buckhorn. Cole inser genast vikten av upplysningarna och
låter vända planet. Diane är självfallet inte särskilt förtjust över att
hemresan försenas men förstår också att det rör sig om ett av Coles ”blå ros”-fall.
Vi ser också hur Diane frustrerat fipplar med sin mobil, som om hon väntar på
ett meddelande, men uppe i planet finns ingen mottagning på vanliga telefoner.
På satellittelefonen däremot inkommer ännu ett samtal till Cole – den här
gången från fängelsedirektören Murphy. Cooper har ”rymt”.
Vi tar oss
nu till Las Vegas där polisen, närmare bestämt de Kling-och-Klang-liknande
detektivbröderna Fusco, fortsätter att utreda omständigheterna kring Dougie
Jones och allt besynnerligt som verkar följa i hans spår. Medan Dougie och
Janey-E väntar utanför förhör detektiverna Dougies chef Bushnell. Här får vi ta
del av en hel del intressant information. Dougie har jobbat åt Bushnell i 12
år. Innan dess har han varit med om någon form av bilolycka och enligt Bushnell
är det därför som Dougie då och då beter sig lite eljest.
I väntan hos polisen i Las Vegas. |
Efter att Bushnell
(som nu på allvar verkar börja oroa sig för vad som pågår) lämnat rummet
konstaterar poliserna att det inte finns några som helst personuppgifter på
Dougie Jones före 1997. Ingen födelseattest, inga kreditkort, inget pass,
ingenting. Vi vet naturligtvis varför. 1997 måste ha varit när den ursprunglige
Dougie blev ”tillverkad”. Detektiverna Fusco å sin sida misstänker att det
kanske kan handla om någon form av vittnesskydd. Att prata med Dougie igen
förefaller lönlöst. ”Som att snacka med en hund” som en av dem uttrycker sig. I
stället använder de sig av det gamla tricket att byta ut en mugg eller ett glas
för att få tag på vederbörandes fingeravtryck.
Medan allt
det här pågår – och medan Fusco-bröderna garvar lite för länge åt sina egna
dåliga skämt – zoomar kameran in på Cooper i Dougies gestalt. Det är en
mästerlig bild där det riktigt går att se hur någonting händer bakom Kyle
MacLachlans ögon som stirrar ut i intet. En mästerlig skådespelarprestation i
det lilla. Det kan verkligen inte betonas nog vilken fantastisk gåva den här
serien är för MacLachlan, en aktör som inte på många, många år haft något
riktigt ordentligt att bita i. Att han nu får chansen att återvända till sin
mest ikoniska roll, men inte i ett sammanhang där han förväntas bara dra på sig
den gamla kostymen igen och prata lite käckt i bandspelaren som förr, den
chansen är det inte många som får.
Återigen är
det som om att serien retar oss med möjligheten att polletten ska trilla ned
och att Cooper plötsligt ska vakna upp till sitt gamla jag. Han stirrar på en
amerikansk flagga i ett hörn och hör patriotisk musik välla upp någonstans inom
sig. En kvinna med röda högklackade skor går förbi. (Samma slags skor som
Audrey brukade ha.) Slutligen fastnar hans blick vid ett eluttag och musiken
tonar över i ett olycksbådande brummande. Men nej, det blir inget uppvaknande
den här gången heller. Och jag tror inte vi ska vänta oss det inom det närmaste
heller. Min teori är snarare den här: det är först när de två sidorna av Cooper
möts – den goda men passiva och tomma samt den onda men farligt aktiva – först när
de möts och förenas kan den ”gamle” Cooper återuppstå. Men inte ens då kommer
han att vara den han var för tjugofem år sedan. Hur skulle han kunna det? Vi är
alla föränderliga ting här i världen.
Just som poliserna
skickar i väg koppen med Dougies fingeravtryck på analys, vilket rimligen
kommer leda till svaret att den här mannen precis rymt från ett fängelse i
South Dakota, får de besked om att ett annat avtryck identifierats. Mannen som
anföll Dougie, Ike the Spike, är naturligtvis känd sedan tidigare av polisen
och han har dessutom blivit sedd vid ett motell nere i stan.
Ike själv
sveper det sista av sin whiskey och lämnar ett meddelande till Mr. Todd att
uppdraget misslyckats och att han ämnar sjukskriva sig. Tyvärr för Ike själv
hinner han inte sticka från motellet innan polisen dyker upp i korridoren och
haffar honom tämligen odramatiskt (om man bortser från ännu en plågsamt dålig
vits.) Medan Ike höjer sina händer i luften och vi zoomar in mot hans stora
bandage på handen hör ett märkligt pipande, nästan lite plågat ljud. Det skulle
kunna komma från Ike själv men för mig låter det nästan som om det vore handen
som talade. Låt oss återkomma till den tanken senare!
Nu åkte du dit, Ike! |
Vi
förflyttar oss nu tillbaka till själva Twin Peaks, först med två korta scener.
Dels en charmigt humoristisk scen där Andy och Lucy ”grälar” om färgen på
fåtöljen som de ska skaffa nu när de äntligen ska få renovera Wallys gamla
sovrum. Vid första anblick är det inget mer än ytterligare en liten farsartad
krumelurscen men som alltid när Lynch ger sig i kast med Andy och Lucy finns
det också något annat där under ytan, i det här fallet en observation om hur
märkligt det mänskliga psyket kan fungera i relation till en annan.
I den andra
scenen möter vi för första gången i den nya serien Johnny och Silvia Horne.
Johnny verkar ha vuxit ifrån det där med fjäderskrud på huvudet. Dock får vi se
honom smälla in i en vägg på ett väldigt otäckt vis och Silvia blir
naturligtvis helt förstörd. Vid det här laget har vi alltså fått återse alla
medlemmarna av Horneklanen utom just den som de flesta av oss längtar efter allra
mest – Audrey. Vad än som väntar med henne är våra förväntningar just nu
överladdade till tusen.
Betty Briggs (Charlotte Stewart). |
Bobby
Briggs knackar på hemma hos sin mamma Betty med sheriff Truman och Hawk i
släptåg. Betty vet med en gång vad saken gäller. Hennes man hade talat om för
henne att den här dagen skulle komma, strax innan att han gick bort. Att Bobby,
Hawk och Truman skulle komma och fråga om agent Cooper. (Ja, hon visste ju
såklart inte att det skulle vara Frank Truman.) När de kom skulle hon ge dem
något, en metallcylinder som all denna tid varit gömd i ryggstödet av en röd
stol. Stolen som givit avsnittet dess titel. Naturligtvis är det så.
Badalamentis eteriska musik, Charlotte Stewards rörande gestaltning som Betty,
Dana Ashbrooks Bobby som återigen är nära att gråta – det är utan tvekan avsnittets
mest gripande scen. Och ännu en gång blir major Briggs en av seriens viktigaste
karaktärer, död men ändå till hundra procent närvarande. Och vi har inte sett
det sista av honom i avsnittet ännu.
Tvärtom,
för i Buckhorn anländer nu FBI-truppen för att bli uppdaterade på fallet. Diane
som inte är så sugen på att se på lik och som inte uppskattar rökförbud (”Det
är för fan ett bårhus!”) väljer att vänta utanför. Medan hon gör det fiskar hon
fram sin mobil och precis som hon misstänker har hon fått ett meddelande – vi känner
igen det som SMS:et som DubbelCooper skickade tidigare. Svälj! Vad betyder det
här? Diane visste uppenbarligen att meddelandet skulle komma. Har DubbelCoop
trots allt varit i kontakt med henne under de år som passerat? Och vad betyder
det i så fall. Uppenbarligen har Diane inte velat berätta om det för Cole och
kompani men å andra sidan verkar hon ju inte riktigt lita på dem heller. Frågan
är – förstår hon innebörden av meddelandet? Är det en kod till henne?
Manipulerar DubbelCoop henne?
Åh, Diane! |
Mackey drar
bakgrunden till fallet för FBI-agenterna och på vägen får också vi som publik
vissa luckor i fyllda. Hastings och Ruth Davenport hade mycket riktigt ett
förhållande. Polisen har funnit Phyllis Hastings kropp och hennes älskare advokaten
Arthur sitter häktad för det mordet. Vi vet ju förstås att det var DubbelCoop
som mördade Phyllis och satte dit Arthur. Dessutom har Hastings sekreterare
dött i en bilexplosion, återigen ligger DubbelCoop bakom. Allt detta leder
Albert till den underbara repliken: ”Vad händer i säsong två?”.
På båren: Briggs. |
Vi får
också veta mer om Hastings och Davenport och varför det finns en koppling
mellan dem om Briggs. Hastings drev tydligen en slags webbsida eller blogg
tillsammans med Ruth där de ägnade sig åt teorier om alternativa dimensioner.
(Produktionen bakom serien har faktiskt skapat och lagt upp Hastings hemsida,
komplett med en fruktansvärd retrodesign. Den går att hitta här. Värt ett
besök.) Albert och Constance bondar över samma slags sarkastiska humor och
Constance visar Dougies vigselring som de hittade i Briggs mage. När träffen
från fingeravtrycken i Las Vegas inom kort dyker upp i systemet borde den
ringen bli en viktig ledtråd som styr FBI:s intresse dit.
Vi får nu
ytterligare en kort humorscen som möjligen rymmer mer än vad vi först anar.
Jerry Horne är fortfarande ute i skogen. Fortfarande uppenbarligen hög som ett
hus. Eller? Nojigt stirrar han ner mot sin sko samtidigt som en förvriden röst
viskar ”Jag är inte din fot.” Det där skulle mycket väl kunna vara just ett
klassiskt exempel på drogparanoia, idén att en del av din kropp egentligen är
något främmande. Å andra sidan – vi minns alla Armen från den svarta hyddan och
här kommer också min tanke om Ikes bandage tillbaka i bilden. Det finns något
här med märkliga talande kroppsdelar som återkommande motiv. Vad vi ska göra av
allt detta är dock en öppen fråga. Hur som helst slutar det med att Jerry
drattar på ändan. Kul.
Efter att
Hawk, Truman och Bobby kört ut Chad från konferensrummet, där Chad satt och åt,
och efter att de vädrat – det kunde vi väl fattat att Chad luktar illa med –
ger de sig i kast med Briggs metallcylinder. Det finns ingen knapp eller spak
eller något men Bobby vet hur den ska öppnas. Hans pappa hade tagit hem en
sådan cylinder och visat honom en gång. Trion går ut på parkeringen och Bobby
slänger cylindern i marken. Första gången ger den ifrån sig ett konstigt
vibrerande ljud och andra gången öppnar den sig. Inuti finns två papperslappar.
Den ena är ett meddelande om en plats, ett datum och en tid. Tiden är 2:53,
samma tid som Cooper bytte plats med original-Dougie i del tre och platsen är
ett ställe där Briggs och Bobby lekt tillsammans när Bobby var barn. (En plats
som unge Bobby hade döpt till ”Jack Rabbits Palace”. Det är kanske kaninen som
allt handlar om ändå?) Briggs fortsätter att verka genom sin relation till
sonen. Datumet är två dagar bort. Truman, Hawk och Bobby bestämmer sig för att
undersöka och jag studsar av upphetsning i TV-soffan.
Den andra
lappen känner vi igen: det är en del av utskriften från rymdteleskopet som
Briggs visade Cooper i säsong två. ”Cooper/Cooper” står det. Hawk förstår. Två
stycken Cooper. All denna tid trodde vi att det var ett meddelande till Cooper.
Men det visar sig också vara ett meddelande OM honom.
Tillbaka i
Buckhorn där Cole, som ju egentligen slutat röka, tjuvar en cigg från Diane
medan Tammy Preston obekvämt står bredvid. Hon kan nog inte hjälpa att känna
sig lite avhängd vid sidan om de gamla vännerna och kollegorna. Men Tammy får
chansen att visa vad hon går för när hon förhör Bill Hastings. Vi är glada att
återse Matthew Lillard efter alla dessa avsnitt men tiden i häkte har inte
varit bra för honom. Tvärtom faller han i småbitar och kan bara snörvla och
hulka fram sin berättelse för Tammy. Ja, han och Ruth driver den där bloggen
och allt är sant. Det finns andra världar. Han och Ruth hade funnit en plats
och en tid då de kunde komma dit. Och där träffade de Briggs. Han gömde sig
där. Eller låg i ide. Han behövde deras hjälp att hitta koordinater eftersom
andra var ute efter honom.
Dessa
koordinater, som Ruth tydligen hittat och skrivit på sin hand, det är de
siffror som DubbelCoop så desperat vill åt – de som Ray har försvunnit med.
Nej, Bill Hastings mår inte bra! |
Tammy låter
Hastings identifiera en bild av Briggs och mycket riktigt, det var han som Bill
och Ruth träffade. Men ”andra” kom in, som Bill beskriver det. Vilka andra?
Skogshuggarna/luffarna? Vi vet ju att de stryker runt polishuset i Buckhorn. De
höll ned honom. Briggs svävade upp i luften. Han sa ”Cooper, Cooper!” och sedan
försvann hans huvud. Bort till rymden i den lila dimensionen får vi anta där ju
Cooper faktiskt såg hans ansikte i del tre. ”Det var så vackert” snyftar Bill.
Men sedan var Ruth död. Dom andra, vilka det nu var, dödade henne och Bill
själv vaknade hemma hos sig. Jag antar att det var det han menade när han sa
till sin fru i del två att han drömt om Ruths död. Men det var ingen dröm Bill.
Eller om det ändå var det så gör det ingen skillnad. Drömmar är ingen säker
plats i Twin Peaks eller Lynchs universum. Drömmar kan vara minst lika verkliga
som den vakna världen. Ibland mer.
Avsnittet
avslutas på klassiskt manér på Bang Bang Bar där vi introduceras till två nya
karaktärer, två unga lite slitna tjejer med uppenbara drogproblem. En av dem,
Ella (spelad av Sky Ferreira) har dessutom ett riktigt jobbigt eksem i
armhålan. Ytterligare en kroppsdel som beter sig obehagligt i ett avsnitt fullt
av just detta!
***
Sammanfattningsvis
var det här ett avsnitt där expositionen fick stå i centrum. Och det kan vara
välbehövligt. Serien fortsätter att blanda stämningslägen och fokus från vecka
till vecka. Förra veckan var ett visuellt och konstnärligt fyrverkeri. Den här
veckan blev mer ett traditionellt narrativ. Gott så!
Inför nästa
avsnitt hopar sig många frågor. Vad håller Diane egentligen på med? Vad kommer
hända med Dougie och hans fiender i Las Vegas? Vad kommer Truman, Hawk och
Bobby att finna när de ger sig ut? Kanske kommer detta att besvaras i del tio,
kanske kommer berättelsen att ta oss någon helt annanstans först? Bara Mark
Frost och David Lynch vet. Och några producenter. Och Kyle MacLachlan som så
vitt jag förstår är den ende skådespelaren som fick läsa hela manuset innan
inspelning. De andra fick bara se sina egna sidor och ofta bara någon dag innan
inspelning. Men ni fattar vad jag menar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar