onsdag 26 juni 2013

Sett på DVD: Marigold, franska tavlor och söderns vilda

Under rubriken "Sett på DVD" kommer E. Otterberg från tid till annan att vända sin kritiska blick mot filmer som han inte haft möjlighet att se på kinematografen utan istället inhämtat på skiva (eller strömmandes eller vad det nu skulle kunna vara.) De här anmälningarna kommer dock att bli lite kortare och behandlas i uppsamlingsposter, som den som följer nedan:

Hotell Marigold (Regi: John Madden)
I den här filmen får vi följa ett gäng brittiska pensionärer som av lite olika anledningar bosätter sig på ett hotell i Jaipur i Indien. Judy Dench spelar en änka som vill börja ett nytt liv, Tom Wilkinson är en före detta domare som söker en man han älskade en gång i sin ungdom, Maggie Smith är en bitter och rasistisk kvinna som tvingas till Indien för en höftoperation, Bill Nighy och Penelope Winton spelar make och maka vars äktenskap är på upphällningen och så vidare. Dev Patel spelar den unge entusiastiske man som driver hotellet hellre än bra.

Feel-good är förstås bara början när en film som den här ska beskrivas. Regissören John Madden har tidigare regisserat en massa engelsk tv-deckare men är främst känd för "Shakespeare in love". Filmens olika berättelser är inte alltid så intressanta som man kunde önskat men jag uppskattar melankolin och eftertanken som genomsyrar det hela. Sedan är förstås ensemblen en fröjd att ta del av, som alltid. Filmen kan naturligtvis inte undvika att exotifiera det Indien där den utspelar sig även om det är gjort med välvilja och positiv fascination för landet och tråkigt nog känns de indiska karaktärerna betydligt mer platta och endimensionella än de brittiska.

Tavlan (Regi: Jean-François Laguionie)

En söt och mycket vacker animerad historia är den franska filmen "Tavlan" där vi möter en rad målade figurer i en halvfärdig målning. Somliga av tavlans figurer är helt färdigställda, andra bara färglagda till hälften och en tredje kategori är bara skisser. Detta har givit upphov till ett strängt och brutalt kastsystem i tavlans värld, de färdigmålade förtrycker de halvfärdiga. Men nu ger sig en grupp figurer ut, utanför ramen på jakt efter konstnären, för att ställa honom mot väggen.

Som fan av animation är det förstås kul att få ta del av en film i långfilmsfortmat som inte följer de konventionella modellerna. Filmen är väldigt vacker och leker med olika nivåer av verklighet. I slutändan är dock själva berättelsen lite tunn och karaktärerna är inte heller direkt utvecklade. Förutom det rent visuella finns det inte så mycket att ta fasta på.

Beasts of the Southerns Wild (Regi: Behn Zeitlin)


"Beasts of the Southern Wild" är en film som jag jättegärna hade velat se på bio. Av olika anledningar fick jag aldrig möjlighet att göra det.  Nu har jag äntligen hunnit i kapp den på DVD. Jag måste dock säga att jag fortfarande önskar att jag fått se den på den stora duken. Zeilins film är en upplevelse av ljud och bild och jag misstänker att den inte gör sig riktigt lika bra hemma i vardagsrumssoffan som i en mörklagd biografteater.

Det är på många sätt en hissnande upplevelse. Den lilla flickan Hush-Puppy och hennes far lever sina liv i absolut misär i en miljö som lika gärna skulle kunna vara postapokalyptisk som socialrealistisk. Allt lyfts dessutom till riktigt mytologiska nivåer. För somliga har Zeitlin kanske lagt sig lite för nära någon form av fattigdomsporr men jag tror det är svårt att komma undan en sådan kritik. Ytterst är "Beasts of the Southern Wild" en saga och precis som Hans och Greta bottnar den i verklig svält och förnedring. Det är inte så konstigt.

Jag hade dock ändå lite svårt att ta till mig filmen helt och hållet, kanske just för att omständigheterna jag såg den under inte var helt optimala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar