torsdag 2 januari 2014

Året i podd, 2013

Förra året presenterade jag en lista över mina topp tio favoriter bland de poddradioprogram som jag regelbundet lyssnar på. Jag hade tänkt göra något liknande nu men eftersom de poddar som jag lyfte fram då fortfarande finns kvar skulle inte en sådan lista skilja sig så mycket från förra årets. I stället tänkte jag lyfta fram tio nya favoriter, utan någon egentlig inbördes ordning. Sju av programmen på listan är nya upptäckter som jag börjat lyssna på i år och tre av dem är sådana som precis missade listan sist.

En översikt över de här programmen ger nog dessutom ett ganska träffande tvärsnitt över vart mina intressen drar, misstänker jag. Titta som sagt gärna in på listan som jag publicerade i januari 2013, vad jag sa där är i stort sätt fortfarande helt giltigt.


Tveksamt
Det är inte helt gott om riktigt bra svenska poddar tycker jag men jag har i alla fall fått med två på den här listan. Den första är "Tveksamt" av en Sebastian Nord och en Anders. Ämnet för programmet är film. Närmare bestämt svensk film. Närmare bestämt dålig svensk film. Eller som programledarna brukar säga "filmer vi minns men kanske av fel anledning". Samtalet är alltid underhållande och även om den analytiska skärpan och bakgrundskunskapen ibland fallerar har jag nästan hela tiden väldigt roligt när jag lyssnar på det hela. Om jag får önska något inför året som kommer skulle jag gärna se att programmet tar sig an mer äldre film. Där finns mycket att hämta. Och en sak till: varannan vecka bjuder herrarna på en så kallad "mellanpodd" där de och ytterligare en person pratar lite allmänt om livet och gissar sig fram till vilken nästa film ska bli. De avsnitten kan ni gott hoppa över.


Ken and Robin talk about stuff
Kenneth Hite och Robin D. Laws är två av världens främsta rollspelskonstruktörer, bland mycket annat. I sin podd pratar de båda om ämnen som berör spel och spelvärlden men också om film, historia, berättarteknik, litteratur, ockultism och mycket annat i den popkulturella marginalen. Hite är inget mindre än en outömlig källa av obskyr information och kunskap, lite som jag själv drömde om att bli när jag blev stor. En återkommande programpunkt är "Ken's time machine" där han får i uppdrag av ändra historiens gång. De kontrafaktiska diskussioner som följer av detta är som regel hissnande intressanta. Att jag dessutom själv mejlade in en fråga som ledde till ett intressant samtal i programmet är ju bara grädde på moset.


Welcome to Night Vale
Jag vet inte om "Night Vale" behöver någon mer reklam. Under året har programmet exploderat till något av ett globalt fenomen. Det är inte svårt att förstå varför. Den liknar verkligen ingenting annat. "Welcome to Night Vale" tar formen av ett bisarrt nyhetsprogram i lokalradio i en fiktiv stad någonstans i Amerika. Night Vale är som ett Twin Peaks på stereoider. Här är alla konspirationsteorier sanna. Den absurdistiska texten levereras av en släpig suggestiv röst och tillsammans med musik och ljudeffekter blir det hela till en slags ljudpoem som inte lätt låter sig beskrivas. Humorn är mycket skruvad och underfundig. Jag har hört talas om personer som lyssnar på det här när de ska somna om natten. Själv finner jag att jag behöver vara absolut koncentrerad.

The Bible Geek
Det överraskar kanske någon att en hedning och tillika gode som undertecknad skulle vara intresserad av en podd om kristendomens urtext. Nu är jag emellertid också religionsnörd i största allmänhet och jag måste faktiskt tillstå att de hedniska poddar jag försökt lyssna på alla har varit ganska dåliga. "The Bible Geek" leds av den amerikanske forskaren och författaren Robert M. Price. Price har en bakgrund som pastor inom evangelistisk fundamentalism men är idag ateist och avfälling så till den grad att han inte ens tror att det alls existerat någon historisk Jesus. Podden har formatet att lyssnarna mejlar in frågor som programledaren besvarar. Det är är oftast väldigt insatt, akademiskt och fyllt av fantasifulla infall. Att Price också är en skräck- och serietidningsnörd och tycker om att härma dialekter gör inte det hela mindre underhållande.


Slate's Spoiler Special
Det största felet med den här podden, en av många fina från amerikanska nättidningen Slate, är att den inte kommer oftare och mer regelbundet. Publikationens filmkritiker Dana Stevens, en av mina absoluta favoriter och förebilder, pratar här om filmer tillsammans med en eller två gäster. Titeln syftar på det faktum att en bör ha sett filmerna i fråga innan en lyssnar på programmet. Här diskuteras filmerna långt mer ingående än vad som oftast är möjligt i en vanlig recension. Allt är gjort med en kombination av lättsamhet och intellektuell skärpa. Jag finner att jag ofta återvänder till avsnitten och hör dem om och om igen.


Slate's Double X Gabfest
Varannan vecka kommer ett nytt avsnitt av "Double X Gabfest", en feminsitiskt inriktad podd som blandar ämnen från kultur och politik. Precis som de övriga gabfest-poddarna har varje avsnitt tre ämnen och samtalet håller samma intressanta nivå. Återkommande panelister är Hana Rosin, Noreen Malone och sedan i somras en av mina favoritröster, June Thomas som med sin distinkt nordengelska accent och klyftiga formuleringsförmåga har fört in ny energi i programmet. Podden rekommenderas för alla som är intresserade av att höra hur diskussionen kring frågor som jämställdhet ser ut i ett land med så radikalt annorlunda utgångsläge.


The Dissolve Podcast
I somras startade den strålande nya filmsajten "The Dissolve" med bas i Chicago. Nästan hela skrivarstaben flyttade över från "The A.V. Club". Så det är här jag nu hittar folk som Scott Tobias, Nathan Rabin, Tasha Robinson, Genevive Koski med flera. Gänget gör också en podcast som kommer varannan vecka. Där diskuterar de aktuella ämnen och trender inom filmens värld, leker lekar och kommer med intressanta rekommendationer. Personkemin i gänget är obetalbar och jag har aldrig en tråkig stund när jag lyssnar.


Palmemordspodden
Listans andra svenska podd. Komikern och radioprataren Johannes Finnlaugsson driver denna podd som (typ) handlar om mordet på Olof Palme. I varje avsnitt står något spår eller någon teori, oavsett hur osannolik den är är, i centrum. Finnlaugsson har då varje gång en gäst med sig, ofta en annan komiker. Samtalet är någonstans tänkt att kretsa kring mordet och spåren men det blir också utrymme för en hel del utsvävningar och parenteser. Detta är både podden styrka och svaghet. Är gästen bra kan det bli hur roligt som helst. VIssa andra avsnitt funkar inte riktigt lika bra. Den är dock mycket värd att lyssna på. Förvänta er inte bara alltför mycket insatt info om själva mordet. Det söker en nog bättre i andra sammanhang.


History of English Podcast
För alla språknördar där ute. Kevin Stroud gör denna podd där han skildrar engelska språkets ursprung och utveckling. Från grunden. De första avsnitten tar sin utgångspunkt i proto-indoeuropeiskan och sedan arbetar Stroud sig långsamt framåt. Efter drygt trettiofem avsnitt är han nu äntligen framme vid anglernas och saxarnas intåg på de brittiska öarna. Det blir en blandning av såväl historia som språkforskning och varje avsnitt brukar kuna bjuda på minst ett ögonblick när jag plötsligt inser ett samband som jag inte anat tidigare.


NPR Pop Culture Happy Hour
Slutligen vill jag slå ett slag för ett program som verkligen seglat upp som en storfavorit under året. Modellen är tydligt inspirerad av "Slate's Culture Gabfest" men här nöjer sig panelen med två ämnen per show. Kultur- och nöjesjournalisterna Linda Holmes, Stephen Thompson, Glen Wheldon och Trey Graham diskuterar, debatter och pontifikerar om stort och smått, högt och lågt, dumt och djupt med en energi och glädje som är svårt att matcha. Jag kan inte rekommendera dem starkt nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar