torsdag 30 maj 2013

FKT presenterar Fröken Julie

På lördag, den 1/6, kommer vi i Fröa Konstnärliga Teater att ge en nypremiär/specialföreställning av en uppsättning av August Strindbergs "Fröken Julie" som jag regisserat och som vi ursprungligen spelade i september 2012. Föreställningen kommer att gå av stapeln på Artisten kl. 15:00. Inträdet är faktiskt helt GRATIS så det finns liksom ingen anledning att inte komma.

Det är första gången som vi prövar att ta upp en föreställning igen efter så lång tid och vi är naturligtvis alla hemskt spända på resultatet. Det finns dock ingen anledning till oro, våra repetitioner har gått väldigt bra och den mycket begåvade ensemblen mindes sina repliker förvånansvärt bra redan från början.

Jag tänkte inte tillägga så mycket mer om själva uppsättningen här, jag har redan skrivit så mycket om den på annat håll. Om ni är nyfikna på att läsa det kan ni alltid gå in på teaterns hemsida, www.fkt.se och sedan klicka er vidare. För att göra er lite extra sugna på att komma och se spektaklet tänkte jag dock lägga upp lite bilder så får ni se hur det kan komma att se ut. Bilderna är tagna av Fru Otterberg. Håll till godo.

 Näcken (Andreas Lundin Olsson)

 Jean (Martin Grill) och Kristin (Anne Haglind)

 Jean drar en skröna för Fröken (Sara Sanzén)

 Fröken Julie, vilse och förlorad

 Förtrollad av Skogsrået (Victoria Burlind)

Hela gänget

***

Sist som jag bloggade här om en av mina uppsättningar skrev jag lite om en betydelsefull filmversion av den då aktuella pjäsen. Det finns en sådan även här. Jag tänker naturligtvis på Alf Sjöbergs fantastiska filmatisering från 1951. Lätt en av de bästa svenska filmer som någonsin gjorts. Sjöberg är en av mina stora idoler och det vore fel av mig att inte erkänna den skuld som min tolkning bär till hans. Ulf Palme och Anita Björk är elektriska i huvudrollerna. Och bildspråket är på många sätt oöverträffat. Filmen finns numer att få tag i på DVD. Se gärna den också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar