onsdag 4 september 2013

Några tankar om biosommaren som gick, 2013

Det är redan september. Jag och fru Otterberg var nere i Skåne i veckan som gick och när vi kom tillbaka hade löven redan börjat ändra färg och falla till marken. Om några veckor har vi höstdagsjämning med allt vad det innebär. Dessutom börjar vi nu på allvar arbetet med teaterns höstuppsättning. (Mer om den kommer senare här på Allmänstädesbloggen.) Det här kan väl därför vara ett tillfälle så gott som något att sammanfatta biosommaren som gått.

Jag är nog inte ensam om att tycka att den varit något av en besvikelse. Inte därför att det saknats bra filmer - jag kommer strax att lyfta fram några som jag tyckte var speciella. Ingen av dem var dock typiska "sommarfilmer" av det klassiska slaget. De senaste åren har det i princip alltid funnits en eller ett par storfilmer per år som stått ut. Jag tänker på filmer som "Inception", "Toy Story 3", "The Avengers" eller "The Dark Knight Returns", alla storbudgetproduktioner, genrefilmer, ofta delar av massiva franchiser men lyckade - filmer som levererar underhållning, spänning och har en personlig röst. Inte så i år. Om ni vill läsa en intressant text som funderar kring just de här sakerna kan jag rekommendera Matt Singers "Just How Bad Was the Summer Movie Season" på filmsajten The Dissolve. Ni hittar den här.

Enterprise må störta på bilden men jag menar ändå att filmen lyfte.
Om jag skulle välja någon av sommarens kioskvältare som den bästa då måste det faktiskt bli "Star Trek - Into Darkness". Även om jag hade vissa reservationer måste jag ändå säga att J.J. Abrams och manusförfattarna visade att de förstår hur en slipsten ska dras. Det är faktiskt en film som jag ser fram emot att få se igen. Bortom all diskussion om hur pass trogen en film som den här är till sitt källmaterial eller inte håller den ändå på sina egna meriter. Mest besviken i samma kategori blev jag på "Pacific Rim". Jag hoppades ini det sista att den skulle visa sig vara den här sommarens kvalitetsaction, att den skulle ta mig med storm och charm. Men nej. Det är tydligt att även den mest begåvade regissör som del Toro kan fumla med bollen och gå bort sig. All kärlek i världen till genre och förlagor hjälper inte om det grundläggande berättarhantverket fallerar.

I stället blir de de mindre men mer konstnärligt drivna filmerna jag minns, ofta från etablerade arthouseregissörer. Jag tänker på Almodovars "Kära passagerare" och Allens "Blue Jasmine". Jag tänker på Coppolas "The Bling Ring" och Cianfrances "The Place Beyond the Pines". Framförallt tänker jag på Harmony Korines "Spring Breakers" - men det har jag redan tokhyllat mer än en gång här på bloggen och lär väl få chansen igen innan året är slut så jag ska inte lägga ut den texten mer här. Varken Almodovar, Allen eller Coppolas filmer var helt i nivå med det absolut bästa som respektive filmare åstadkommit men det kan man heller inte begära varje gång. Jag blev i alla händelser mycket berörd av samtliga dessa filmer.

Ett par av sommarens kassasuccéer valde jag aktivt bort. Den första av dem var "World War Z". (Att den inte fick heta "Z:a världskriget" på svenska är ju en gåta i sig.) Dels lider jag nog av lite zombietrötthet för trots att jag aldrig varit en storkonsument av underhållning baserad på dessa vandrande kadavers framfart har det ett tag känts som om de vore överallt. Det är inte en behaglig känsla. Förresten vet jag inte om jag skulle kunna ta en film av det slaget på allvar efter vårens "Warm Bodies". Inte heller är jag ett stort fan av Brad Pitt - han är en begåvad skådis någonstans under allt men den sidan får allt för sällan komma ut och leka. Den andra film som jag undvek var "Dumma mej 2". Visst tyckte jag minionerna var roliga i första filmen men allt annat i den var mej helt egalt och jag kunde verkligen inte finna någon entusiasm för att få se mer av samma vara. Dock är det inte alls omöjligt att båda dessa filmer i framtiden kan dyka upp i något framtida "Sett på DVD"-inlägg.

Sorry grabbar. Ni får vänta tills ni släpps på DVD!
***
Framför oss ligger nu en spännande biohöst. Det finns flera premiärer som jag ser mycket fram emot. Inte minst den tredje delen i Rickard Linklaters trilogi i "Before..."-serien: "Before Midnight", som vanligt med Ethan Hawke och Julie Delpy. Jag är förstås också väldigt nyfiken på Lukas Moodyssons nya film "Vi är bäst". Länge såg det ju ut som om Moodysson inte skulle göra mer spelfilm, i intervjuer har han antytt detta, så om detta blir hans sista eller en nytändning återstår att se. Jag skulle säkert kunna lyfta fram ännu fler kommande attraktioner men för den här gången kan det få räcka. Väl mött i biosalongen medan höststormarna drar fram utanför...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar