onsdag 17 maj 2017

Mysteriet Annie Blackburn



Det är lätt att betrakta Annie Blackburn som något av en eftertanke. När hon kliver in på The Double R Diner för första gången återstår bara sex avsnitt av serien. Annie är faktiskt den sista större karaktären som introduceras i Twin Peaks. På de sex avsnitten ska Annie hinna utveckla en relation till Agent Cooper som vi i publiken ska hinna investera oss känslomässigt i, hon ska ställa upp i – och vinna – skönhetstävlingen Miss Twin Peaks och dessa båda saker ska göra henne till en central pjäs i Windom Earles slutspel. Det är inte en enkel roll för en karaktär att fylla men det är en som serien behöver för att intrigpusslet ska gå ihop.

Det skulle ju egentligen ha varit Audrey. Ända sedan de första avsnitten av säsong ett hade Mark Frost och de andra manusförfattarna spänt en lång dramaturgisk båge för kärlekshistorien mellan henne och Cooper. Kemin fanns där uppenbarligen. Men så bestämde sig skådespelaren Kyle MacLachlan för att det kändes olämpligt att hjälten skulle bli ihop med en tjej som går på gymnasiet (och det var väl själva poängen med deras relation, laddningen i det förbjudna). Så fick de planerna skrotas. Men Cooper behövde som sagt fortfarande en hjärtats dam. Och ingen av seriens redan etablerade karaktärer passade.  Återstod alltså att i sista minuten presentera en ny figur.

Det finns delar av Twin Peaks-fandomen som inte tycker om Annie. Kanske just för att de upplever henne som ett sämre substitut av vad som kunde ha varit. Men personligen har jag, ända sedan jag såg serien för första gången känt en dragning till henne. Jag antar att jag föll för henne lika omedelbart som Cooper själv. Och hon är på intet sätt ointressant. Tvärtom – Annie Blackburn är i sig själv ett mysterium och som sådan passar hon in i Twin Peaks som hand i handske.

Annie (Heather Graham)


Så, Annie. Vad vet vi om henne? Hon är Normas syster. Hon har tillbringat en längre tid i kloster men nu beslutat sig för att återvända till världen. Hon är en filosofisk och intellektuell person, beläst. Hon har uppenbarligen haft problem med psykisk ohälsa och på hennes handleder finns ärr som vittnar om ett självmordsförsök. Det finns ett mörker där som gör sig påmint också i hennes namn – Blackburn, mörker och eld, -  men när vi möter henne är Annie en övervägande ljus gestalt. Hon är lite förvirrad ja, ser på världen med en storögd vilsenhet och som någon som inte riktigt hör hemma här. Var nu än här råkar vara. Norma säger det redan när vi för första gången för Annie beskriven för oss. ”Det kändes som hon (Annie) alltid hörde hemma i en annan tid och en annan plats.” Redan här är Annie en gåta.

I podcasten ”Diane” – en av de absolut bästa poddarna om Twin Peaks som finns att tillgå funderar panelisterna en del över gåtan Annie. Det finns en paradox över henne. Vi får veta att det finns ett trauma där i det förflutna. Men samtidigt är Annie presenterad för oss som varandes helt ny. Som om hon vore en person som inte alls har något förflutet. Hennes öppenhet för omvärlden, en egenskap hon delar med Cooper, är också en tomhet. Hon är som en tabula rasa. Ett blankt bland, redo att fyllas med mening. Ändå finns det där mörka som hon helst inte vill tala om.

Vi vet egentligen inte hur gammal det är meningen att hon ska vara. Heather Graham som spelar Annie är född 1970 vilket betyder att hon var 20-21 år när ”Twin peaks” spelades in. Men skådespelares faktiska åldrar går inte att dra några växlar på. Sju år senare spelar Graham med i Paul Thomas Andersons ”Boogie Nights” och är då en karaktär som ska vara 17-18 år. Vi vet att Norma måste vara nånstans mellan 35-39 år men det är uppenbarligen en stor ålderskillnad mellan systrarna. Jag har svårt att tro att Annie skulle kunna vara mer än 25 år. Så hur länge har hon egentligen varit i kloster? Hur gammal var hon när hon försökte ta sitt liv? De frågorna förblir lika obesvarade som frågan om vad det faktiskt var som hände. Annie antyder att det handlade om en relation som slutade illa. Cooper undrar om det handlade om en pojke som hon gick i skolan med. Annie väljer att inte svara på den frågan och vill inte berätta mer. Det är intressant eftersom ständigt återkommande cykler av mäns sexualiserade våld mot kvinnor, av kopplingen mellan erotik och död är en av ”Twin Peaks” mest drivande tematiska motorer. Annie är utan tvekan också en del av denna cykel. Frågan om exakt vad hon råkat ut för och med vem lämnas helt obesvarad för oss att fritt fantisera kring.

(En tanke som slog mig när jag så om serien sist - tänk om det faktiskt var Leland? Han var ju inte främmande för att ha affärer med unga tjejer. Han skulle kunna ha försökt snärja Annie i sitt nät innan hon lyckades fly, Och det skulle i så fall förklara varför hon valt att återvända till Twin Peaks nu, när han inte längre finns där. Den möjligheten gör ju dessutom tanken på en Cooper besatt av Bob ännu mer skrämmande!)

Och nog är det så att Annies trasighet, om vi nu ska kalla det så, är minst lika stor anledning som hennes öppenhet till varför Cooper dras till henne. Hennes trauma är hennes mysterium och Cooper kan inte tacka nej till ett mysterium. På sätt och vis påminner hon kanske honom om Laura, en annan djupt skadad kvinna som besatt oanad själslig styrka – och Cooper är uppenbarligen inte klar med laura än även om han funnit hennes mördare. Och så har vi Caroline, Coopers döda kärlek, en kvinna som är ännu mer av ett frågetecken för oss men som också verkar vara bärare av samma slags energier. Även hon ett offer för våld och manliga lustar. Cooper, en modern riddare i rustning, tycks uppenbarligen inte bara dras till kvinnor som är gåtor utan också till kvinnor som på ett eller annat sätt måste räddas. Det finns måhända en viss undertyckt sexism där som inte är hans mest charmerande drag. (”In the grand scheme of things, women were drawn from a completely different set of blueprints”.) I sista avsnittet, när Cooper är vilse i det röda rummet bekräftas bilden av dessa kvinnor som utbytbara mot varandra. I en serie av klipp ser Cooper först Annie, sedan Caroline, sedan Annie igen, sedan Laura och när de talar vet vi inte längre vem som är vem.

Vem är Annie och vem är Caroline?


Heather Graham har enligt min mening aldrig varit bättre än hon är i rollen som Annie. Hon fångar hennes godhjärtade styrka men med den där underliggande sorgen precis under ytan. Hon har en värdighet över sig, en intelligens som nästan får mitt hjärta att brista när jag tänker på hur Graham senare i sin karriär relegerats till att mest spela blåsta blondiner. Här visar hon att hon vore värde betydligt mer än så.

Som jag nämnde i mitt förra inlägg tycks det inte som om vi kommer att få återse Annie i den nya versionen av Twin Peaks. Graham finns i alla fall inte med i rollistan. Men det vore svårt att tänka sig att berättelsen helt skulle kunna lämna henne åt sidan. Sista repliken i sista avsnittet när den ”onde” Cooper smashat huvudet i spegeln är ju trots allt ”How’s Annie?”, upprepat om och om medan han skrattar hysteriskt. Det är den fråga som kronkret lämnats hängande sedan dess. I de bortklippta scenerna från ”Fira Walk With me” finns också en intressant sekvens där Annie tas in på sjukhuset efter att hon återvänt från det röda rummet. Hon upprepar orden som hon sa till Laura i dennes dröm tidigare i filmen: ”The Good Dale is in the lodge and he can’t get out. Write that in your diary.” Och på henne finger sitter den mystiska gröna ringen som dyker upp om och om igen i filmen (samt även i Frosts ”Secret History…”). En sjuksköterska tar ringen från Annie och sätter den leende på sig. Cykeln tycks börja om på nytt. Något måste ha hänt med Annie Blackburn. Och jag antar att inom kort får vi (kanske) veta vad.


Detta inlägg önskades av Maja Lundbeck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar