fredag 12 maj 2017

Twin Peaks - The Return (Erik spekulerar)

När jag var runt fjorton eller femton år gammal brukade jag ofta gå på långa vandringsrundor i skogarna utanför det lilla samhälle vid Helgasjöns nordvästra strand i Småland där jag och min familj bodde. Under de där promenaderna vandrade mina tankar alltid som friast och jag kunde samtal både med mig själv och med vad än för medvetanden som fanns där i skogen. Allt som oftast handlade samtalen om Twin Peaks. Förstås. Jag kunde grunna och meditera över symbolik och mytologi, över karaktärerna, över vad som hade kunnat vara om inte serien abrupt lagts ned några år tidigare. Mer än en gång fann jag mig liksom skriva min egen fortsättning i huvudet. Det föreföll dock som om det bara skulle förbli fantasier. Men en dag kom det faktiskt för mig – tänk om serien skulle kunna komma tillbaka, tjugofem år senare? Precis som Laura faktiskt antydde i sista avsnittet? Jag vet att jag funderade en hel del kring det där. Hur gammal jag själv skulle kunna vara då. Vad en sådan fortsättning skulle kunna innebära och så vidare. Naturligtvis var det en tanke precis lika långsökt som alla andra, att jag någonsin skulle få se den serien. Om några få dagar nu är den dagen faktiskt här.



Jag har tidigare skrivit här på bloggen att det ibland känns som om jag har frammanat den här uppföljaren genom ren viljekraft. Jag menar det inte bokstavligt så klart och jag menar inte bara mig personligen. Men det faktum att Twin Peaks fortfarande har en bas och tät gemenskap av aktiva fans, som är lika besatta av serien och dess värld som vi alltid varit – och som dessutom har samlat på sig nya medlemmar genom åren, människor som upptäckt Peaks långt efter att den slutat gå – det är självklart ett viktigt skäl till att Mark Frost och David Lynch bestämt sig för att återvända till den berättelse de tvingades lämna ifrån sig 1991. Och nu är vi som sagt här.

Jag har en tanke om att använda den här bloggen under det att den nya serien går för att ventilera mina tankar, känslor och analyser av det som vi kommer att få se. Jag tänker gå igenom varje avsnitt efter att de sänts och steg för steg forma mina tankar kring vad ”Twin Peaks – The Return” egentligen innebär. Eventuellt kommer jag också komma med en del specialinlägg om aspekter av både det gamla och de nya som fångar mig. Förhoppningsvis till glädje för någon läsare.

Så här, någon dryg vecka innan premiären vet vi fortfarande väldigt lite om vad som komma skall. De få trailers som vi har sett så här långt är medvetet obskyra och kryptiska, fast samtidigt extremt stämningsfulla. Lynch håller hemligheterna och mysterierna nära sitt bröst. Det är förstås som det ska vara. Icke dess mindre går det självfallet inte att undgå att spekulera lite och det är vad jag tänker göra här. Vad som följer är några av mina blandade tankar – utan någon egentlig ordning eller röd tråd. Ta det för vad det är.

1.
Den som gillade originalserien men hade svårt för ”Fire Walk With Me” kommer eventuellt också ha svårt för den nya serien. En känsla jag har. Lynch har själv i en intervju sagt att filmen från 1992 är viktig för att förstå det nya. De trailers vi har sett bekräftar för mig den känslan. Visuellt och stämningsmässigt känns det som om vi kommer hamna ganska nära inte bara ”Fire Walk With Me” utan också flera andra av Lynchs senare verk. Det är fortfarande en blandning av humor, melodram och fasa men balansen ser lite, lite annorlunda ut. Personligen är det precis vad jag vill ha.

"He's coming. I have to get off the phone." Okänd ny karaktär. Väldigt "Mullholland Dr".


2.
Gamla karaktärer. Vi vet från rollistan att många (rent av de flesta) av de gamla rollfigurerna är tillbaka i serien. Det blir naturligtvis oerhört spännande att få upptäcka vilka de är nu och vad som hänt dem sedan vi såg dem sist. De som då var tonåringar, vad gör de nu? James, den vilsne emo-bikern som för många fans genom åren fått vara lite slagpåse i sin töntighet och med sina puppyeyes. Har han äntligen funnit sig själv? Bobby Briggs, den unge rebellen och ”coole” bråkstaken. Har han kanske följt i sin fars, den andlige majorens, fotspår? Audrey som så gärna ville växa upp, som vi alla var/är förälskade i. Sist vi såg henne var hon fastkedjad i ett exploderande bankvalv. Vi vet från Mark Frost ”The Secret History…” att hon överlevde men jag undrar om hon blivit invalidiserad på något vis? Jag kan inte släppa tanken på Audrey utan armar. Som Venus de Milo (”the babe without the arms”), som en blinkning till Jennifer Lynchs ”Boxing Helena”. Bara en tanke.

Två kära återseenden. Albert (Miguel Ferrer, RIP) och Gordon Cole (Lynchmannen själv.)


Vi vet också att visa skådespelare saknas i rollistan. Varken Lara Flynn Boyle eller Moira Kelly finns till exempel med. Vilket borde betyda att Donna inte dyker upp, även om jag sett spekulationer om att Lynch kanske castat om rollen igen. Inget är omöjligt, men jag tror faktiskt inte det. Och Donna känns heller inte nödvändig. Redan i de sista avsnitten från 1991 var tydligt att författarna inte riktigt visste vad de skulle göra med henne längre. För mig gör det inget om hon flyttat långt bort eller nåt. Däremot är Alicia Witt med, som spelade Donnas yngsta dotter Gersten. Jag har en tanke om att hon kanske är stadens nya Doktor Hayward. (Warren Frost är förvisso också med men han bör ju rimligen gått i pension och då passar det ju om hans dotter tagit över läkarpraktiken, tänker jag.)

Det finns förstås också en möjlighet att inte alla skådespelare faktiskt är med i den officiella rollistan. Lynch och Frost har lurats förr. Vem skulle de i så fall kunna dra fram som ett ess ur rockärmen? Annie kanske? Heather Graham finns inte med på listan och hennes karaktär är också märkvärdigt frånvarande i ”The Secret History…” Helt omöjligt är det inte.

3.
Nya karaktärer. Oavsett hur roligt det ska bli att möta alla de gamla figurerna igen är jag faktiskt nästan mer spänd på alla de nya karaktärerna. Casten dignar verkligen av tunga/intressanta/oväntade namn. Några exempel: Laura Dern, Naomi Watts, Monica Belluci, Jim Belushi, Michael Cera, Jennifer Jason Leigh, Trent Reznor, Amanda Seyfried… För att bara nämna några. Och så förstås ett helt gäng med okända namn. Vi har ingen aning om vad för slags roller de kommer spela. Jag hoppas dock att om, jag säger om, vi får träffa Diane i verkliga livet att det då är Dern som spelar henne. Och jag har en viss misstanke om att Cera kanske kan vara Andys och Lucys son... Men det här är det allra mest okända territoriet att röra sig på. Det ska bli oerhört fascinerande att stifta alla dessa nya bekantskaper.

4.
Truman. Ett litet sidospår mellan detta med nya och gamla karaktärer. Det såg från början ut som om Michael Ontkean skulle komma tillbaka som Sheriff Truman. Sedan visade det sig att det inte blir så. (Det har aldrig sagt rakt ut men jag tycker det verkar som om Ontkean har någon form av hälsoproblem.) Däremot är Robert Forster med. Det är intressant av den anledningen att han faktiskt en gång i tiden var den som ursprungligen fick rollen som Truman iför pilotavsnittet. Av en eller annan anledning vara han dock tvungen att hoppa av och Ontkean fick ta över. Så frågan är – är Forster den nya Harry? Tänkbart. Men det finns en annan möjlighet också. I ”The Secret History…” får vi veta att Harry har en äldre bror vid namn Frank, som också arbetar som sheriff någonstans…

Truman och Truman?


5.
Mysterierna. Det här är hjärtat av allt ihop eller hur? Gåtorna. Frågetecknen. Pusslen bär bitarna aldrig helt kommer att passa ihop. Den största gåtan av alla – vad kommer det egentligen att handla om? Vi vet att Cooper när vi lämnade honom sist var antingen besatt av Bob eller utbytt mot sin egen mörka dubbelgångare. (Vilket förmodligen är precis samma sak.) ”The Good Dale is in the Lodge and he can’t get out. Write that in your diary” sager Annie i en dröm till Laura i “Fire Walk With Me.” Gjorde Laura det? Kommer någon att hitta den anteckningen nu? Och vad har hänt med Cooper under den här tiden? ”The Secret History…” ger inga klara svar men det förefaller som om han har varit försvunnen en längre tid. Gordon Coles agenter som undersöker ”blå ros”-fall verkar ju ha en förmåga att göra det, se bara på Phillip Jefferies (David Bowie) och Chester Desmond (Chris Isaac).

Vad har hänt med Agent Cooper?


Det förefaller mig som rimligt att den nya seriens bärande berättelse måste handla om att på ett eller annat sätt rädda Cooper och göra honom hel igen. Men jag tänker också att det rimligen också måste finnas någon slags krok som drar oss alla tillbaka till Twin Peaks, ett konkret mysterium som sätter allt i rörelse. Det kommer förmodligen inte vara något så bokstavligt som ytterligare ett lik plats som flyter i land på strandkanten men även om det vore det är jag fullkomligt nöjd.

Och apropå att rädda Cooper - jag vet inte hur men det förfaller mig som att på något sätt måste Laura vara central där. I slutändan tänker jag mig att det mycket väl kan vara hon som räddar honom, som han aldrig kunde rädda henne.

Här känns det för övrigt extra tryggt att ha Mark Frost tillbaka som manusförfattare. Det är just i skärningspunkten mellan Frosts strukturerade dramaturgi och Lynchs infall i stunden som ”Twin Peaks” får sin väldigt säregna laddning. I en tid när så mycket prestige-TV säljs in som sudokon vilka publiken ska lösa, gärna via sociala media, och så mycket bygger på ”smarta intriger” blir det tror jag faktiskt befriande med den sortens mysterier som Lynch presenterar. Mysteriet som drömtydning, ständigt undanflyende, samtidigt expanderande och sammandragande, där varje ledtråd bara för dig djupare och djupare ner.

6.
Lynchiversum. Det här är väldigt fria fantasier. Men jag håller det inte för helt omöjligt att Lynch också kommer få för sig att lägga in referenser till sina andra verk. Han har faktiskt sagt i intervjuer att ”Lost Highway” och ”Twin Peaks” delar samma fiktiva universum. (Blakes mystiske man från den filmen känns som stigen direkt ur den svarta hyddan.) Även till ”Mullholland Drive” finns kopplingar. (Ursprungsidén där var från början en spin off där Audrey skulle flyttat till Hollywood.)

Vi vet att scener till nya serien filmats inte bara uppe i skogarna utanför Seattle utan även i trakterna kring Las Vegas och även till och med i Paris. Det är där som Lynch återskapat i verkligheten den Club Silencio som figurerar i ”Mullholland Drives” kanske starkaste scen. Och Rebecka Del Rio som uppträder där ska faktiskt vara med i ”Twin Peaks”. Nå, jag säger inte att det är så, men om jag får se Cooper stiga in på den klubben så kommer jag att spinna som en katt!
***



Oavsett alla dessa spekulationer och hur roligt det än är att göra dem vill jag slutligen bara påpeka att jag ämnar möta ”Twin Peaks – The Return” med ett helt öppet hjärta och ett fast förtroende för David Lynch och Mark Frost. För vad jag än tror och vad jag än hoppas är detta deras värld. Om det inte vore det hade jag inte varit här. Vi vet ju redan hur gången i ”tankestyckena” på nätet kommer att gå. Vi har sett det förr. Det kommer tokhypas och hyllas. Det kommer en backlash. Efter det kommer det att uppvärderas igen när allt lugnat ned sig. Den sortens mediacykel är för mig helt ointressant. Jag kommer vara här och reagera på det jag får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar