There’s some fear in letting
go.
I
slutet av eftertexterna på flera av seriens avsnitt har ett litet meddelande
dykt upp. ”Till minne av…” och så namnet på någon av de skådespelare i serien
som inte längre finns med oss. Så har vi sett hyllningar till Frank Silva, som
spelade Bob och till Don Davis som spelade major Briggs. Både gick bort långt
innan den här serien påbörjades men är ändå i högsta grad närvarande i serien.
Samma med David Bowie som fick förra avsnittet dedikerat till sig, Bowie som
skulle ha varit med om han hade fått leva längre. Även han är förstås i högsta
grad närvarande som vi ska se. Sen har vi Miguel Ferrer som spelar Albert, som
dog i strupcancer medan serien höll på att klippas. Hans sjukdom kan anas i
skådespelarens ansträngda röst.
Avsnitt
15 är dock inte tillägnat någon av skådespelarna. Det är tillägnat Margret
Lanterman, Log Ladyn själv. Cathrine Coulson, som spelar henne har redan fått
en tillägnan. Redan i första avsnittet faktiskt. Coulson samarbetade med Lynch
som någon slags produktionsassistent redan på Eraserhead. (Hon var då gift med Jack
Nance, alias Pete Martell.) Det lär ha varit där och då som Lynch kom på idén
att han någon gång ville göra något där Coulson skulle spela en kvinna med ett
vedträ i famnen, ett vedträ som skulle ha hennes döde mans ande i sig. Det
känns passande att även hennes karaktär skulle få ett ordentligt avsked. Varje
gång vi sett henne i serien så här långt har vi kunnat känna döden vänta på
henne bara precis bortom hörnet. Vi har kunnat känna smärtan och förtvivlan i
hennes bräckliga röst. När stunden nu kommer är det både en stor sorg och en
befrielse.
Hennes
samtal med Hawk, hennes sista ledtrådar (”Akta dej för den där under månen på
berget”), hennes ord om att vedträdet blir till guld – ytterligare en av alla
alkemiska referenser i serien, allt det vore nog för att få mitt hjärta att
brista. När sedan resten av de goda på polisstationen kallas samma och får
nyheten då vet jag nästan inte varit jag ska ta vägen. Jag kan inte ens minnas
när en rollfigurs död berörde mig så senast. Naturligtvis är det just Twin Peaks
som lyckas ta mig dit, beröra mig så djupt.
Till minne av Margret. |
***
Avsnittet
börjar dock på en lyckligare not. Glad i hågen traskar Nadine mot Big Eds
bensinmack och bilverkstad med sin gyllene spade slängd över axeln. Hon har
fattat ett beslut. Ett stort beslut. Hon berättar för Ed, som vi nu förstår att
hon faktiskt fortfarande är gift med, att hon varit självisk och att hon inte
kan hålla tillbaka hans lycka längre. Hon har ju alltid vetat att han
egentligen älskar Norma och nu vill hon ge honom gåvan att vara med henne. Hon
behöver inte honom längre. Nu har hon sin gyllene spade. Ed vet först varken
vad han ska svara eller tro och hans svar till henne är nästan oväntat rakt: Du
kommer att ångra dig. Båda två vet hur deras förhållande fungerar, det har
varit samma cirkel av ångest, förtvivlan och skuld i snart fyrtio år. Men
Nadine försäkrar att hon tänkt igenom allt. Jacobi har förändrat henne. Om det
nu också innebär att Nadine tänker försöka få sin doktor Amp och vad som i så
fall kommer att hända återstår att se.
Nadine vet vad hon måste göra. |
Ed
slösar hur som haver ingen tid. Han kör raka vägen till Double R Diner och
stormar in. Viftar glatt åt sin älskade Norma. Han börjar justberätta om vad
som hänt när vi till vår fasa ser Walter, Normas affärspartner och eventuelle
nye kille komma upp bakom dem. Så blir Ed lämnad ensam vid disken. Både han och
vi tror vid det här laget att alla drömmar om framtiden är krossade. När han
beställer sitt kaffe av Shelly och sedan tyst för sig själv också ber om en
cyanidkapsel har allt fallit i mörker.
Men
ändå inte. Ed sluter sina ögon och miraklet sker. Norma förklarar för Walter
att hon inte vill vara med på franchisetåget längre. Hon kan inte stå för de
kompromisser som det innebär och hennes hjärta är och kommer alltid förbli i
hennes egen verksamhet. Så klart. Hon erbjuder Walter att köpa ut henne. Och
därmed avslutar hon också vad än för slags relation de hade. Walter menar att
hon begår ett stort misstag men både vi i publiken och Norma själv vet att det
var han som var misstaget. Så Walter för resa sig och gå. Kameran återvänder
till Ed som sitter där och blundar. Så kommer där ett litet leende på hans
läppar. Han vet. Och sakta ser vi Normas hand komma in i bild och läggas på
hans axel. Plötsligt är allt rätt i världen. Kärleken har överkommit det sista
av hinder. Det här är det ögonblick i sagan som Tolkien brukade kalla för
eukatastrofen, den lyckliga omvändingen där det goda bara tycks rasa in,
oförväntat men länge efterlängtat, oförtjänt men lyckligt. Just här och nu, i
den här stunden – när Norma och Ed kysser varandra och Shelly ser på med tårar
i ögonen kan vi känna att lyckliga slut faktiskt är möjliga.
Äntligen. |
***
Sedan
är det natt igen. Återigen ensamma billyktor som knappt lyser upp en mörk
landsväg i det kompakt svarta. DubbelCooper har lämnat farmen bakom sig och
fortsatt ut i vildmarken. Vi får anta att han fortfarande är i Montana men på
väg mot Washington. Så ser vi något lite längre bort på vägen. Han svänger av
och vad ser vi där? Närbutiken! Den närbutiken. Den mångomtalade och alltid
lika mystiska. Den som vi sett i avsnitt 8 och som vi trott oss möjligen besökt
i Fire Walk With Me. På planen framför DubbelCs bil står en av skogshuggarna.
Som om väntandes på honom. De säger ingenting utan börjar bara långsamt gå upp
för trappan på sidan av byggnaden. En trappa som inte leder någonstans eftersom
butiken bara har en våning. Vi hör surret av elektricitet och de båda figurerna
fasar bort framför oss.
Närbutiken. |
Kameran
rör sig genom en skog om natten och DubbelCooper med guide anländer in i ett
rum som känner igen. Samma tapeter och samma vägar såg vi i Fire Walk With Me,
i Lauras dröm. Och i scenen där Phillip Jefferies berättar om sitt möte med
varelserna ovanför butiken ser vi en skogshuggar-figur sitta vid en slags
sändare/mottagare, precis som här och nu. DubbelCooper redogör för sitt ärende.
Han är här för att träffa Jefferies. Skogshuggaren vid maskinen slår till en
strömbrytare, el och ljus sprakar. Vi får också en snabb glimt av en annan
otäck figur ur den filmen, den hoppande mannen med en vit strutnäsa – bilden
skakar och ett annat ansikte tycks morfa in och ut över dennes mask. Om du
pausar i precis rätt sekund kan du se vems ansikte. Det är Sarah Palmer.
Så
kommer en annan av dessa sotiga figurer ut ur skuggorna och leder
dubbelgångaren vidare, ännu längre in i denna värld mellan världarna. De
passerar genom en mörk, lång korridor. Vi får återigen se flygbilderna genom
skogen dubbelexponerade över det hela. Så når de fram till en trappa, samma
trappa som Gordon såg i sin vision i avsnitt 11. De går upp för den och
DubbelCooper öppnar en dörr. Han stiger ut på innergården till vad som verkar
vara ett fallfärdigt och inte helt övergivet motell.
Uppmärksamma
tittare har noterat att det här är inspelat på samma plats som en annan scen ur
Fire Walk With Me – det här är samma motell där Leland har sina sexuella möten
med Theresa Banks, där han nästan springer in i Laura vid ett tillfälle och
flyr fältet, vilket får Theresa att misstänka vem han är. Jag vet inte precis
om jag tror att det här ska vara samma plats – detta förefaller mig inte vara
en ort i vår fysiska dimension. Kanske gillar bara Lynch att återvända till
samma inspelningsplats. Kanske har motellet någon slags skuggexistens i andra
världar?
Läskig dam. |
En
ensam lampa lyser vid dörren till rum nummer 8. Dörren är låst men en läskig
dam i smutsig nattklänning erbjuder sig att låsa upp. (värt att notera att
karaktären spelas av en manlig skådespelare.) Hon talar samma slags
bakåt-men-ändå-framåt tal som vi förknippar med den svarta och den vita hyddans
andar, vilket får mig att anta att vi inte befinner oss i Kansas längre så att
säga. DubbelCooper stiger in i det nedgångna och mörka rummet där bara ett
kallt lysrör blinkar. Så rullas en vägg undan och vi får äntligen möta Phillip
Jefferies. På sätt och vis.
Jefferies? Är det du? |
Vad
vi ser är en mekanisk form, ett slags klockliknande metallisk skepnad inte olik
de varningsklockor som vi såg i Brandmannens och Senorita Didos palats. Och
rummets arkitektur, precis som det svart-vita fotot förefaller också som en
koppling. Antenner tycks sticka upp högst upp. På sidan sticker en slags pip
ut. Ur pipen verkar en slags sfär och ´även rök emanera. Det påminner inte så
lite om en tekanna eller som någonting hämtat ur brittisk psykadelisk
sjuttiotals science fiction. Jag tänker då inte bara på t.ex. Doctor Who, hela
absurditeten i alltsammans skulle nästan lika gärna kunna vara en scen från
Doctor Snuggles. (Jag menar det som den högsta av komplimanger.) Och det är på
alla sätt passande att just Phillip Jefferies, denna karaktär som både är och inte
är David Bowie antagit denna nya gestalt. Jag vet inte om vi ska tänka att han
sitter där inne i maskinen eller om han faktiskt fysiskt förvandlats men det
spelar heller inte någon direkt roll. Känns det ändå som något Bowie själv hade
kunnat skapa, han som alltid skiftade mellan alter egon och pseudonymer?
DubbelCooper
börjar fråga ut Jefferies. Är det verkligen Jefferies som skickat mördare efter
honom? Och var det Jefferies som han pratade med på telefon i avsnitt 2?
Jefferies ger inte direkt några raka svar men verkar heller inte ta vid sig av
anklagelserna. ”Jag har inte ditt nummer” konstaterar han som om de vore två
personer vilka som helst som har ett helt normalt samtal. Vi förstår nu
förresten också varför scenen från Fire Walk With Me i förra avsnittet var
dubbad med en annan skådespelare – så att rösten skulle matcha i den här
scenen. DubbelCooper väljer nu att ta förhöret i en annan riktning. Han vill
veta mer om just den scenen. Framförallt om ett av filmens stora mysterier. När
Jefferies där snubblar in på Gordons kontor gör han väldigt klar för alla
närvarande att han inte tänker tala om Judy. Inte alls faktiskt. Vi ska hålla
Judy helt och hållet utanför det här. Det är en väldigt mystifierande referens
som ger extra vikt av en kort, kort scen alldeles mot slutet av filmen, efter
att Laura blivit mördad, då vi får se en närbild på en apa och svagt kan ana en
viskning som säger just ”Judy”. Det hela är väldigt förvirrande men vi ska
komma ihåg att när Lynch gjorde filmen hade han ännu förhoppningen om att göra
fler delar och den här Judy var uppenbarligen en plantering för något som
skulle komma senare. Senare, det vill säga här och nu.
Så
vem är denna Judy? Varför vill Jefferies inte prata om henne? Vill Judy
DubbelCooper något? Jefferies ger två upplysningar. ”Du kan prata med henne
själv” säger han och ur pipen stiger en serie med siffror. De siffrorna är
föresten samma som koordinaterna på den döda Ruth Davenports arm. Koordinater
som leder tillbaka till Twin Peaks. Det är det ena. Den andra upplysningen: ”Du
har redan träffat Judy.” Det är ett påstående som väcker fantasin, inte sant.
Judy är någon som vi redan vet vem det är? Robert Engels som skrev manuset till
Fire Walk With Me tillsammans med Lynch har i en intervju för flera år sedan
berättat att i en tidig manusversion skulle Judy visa sig vara Josie Packards
tvillingsyster. Det är en intressant tanke men det kan knappast vara vad som är
på gång här. Skulle Judy på något sätt kunna vara ett kodnamn för major Briggs?
(Garland Briggs – Judy Garland?) Kanske men det verkar inte så troligt med
tanke på att Briggs är död och det känns som om vi får planterat för oss att
denna Judy kommer spela en aktiv roll. Länge har det spekulerats att Judy på
något sätt skulle kunna vara samma person som Laura. Hon är visserligen också
död – och ändå lever hon. Sen har vi så klart Naido, som ju faktiskt låter som
en apa! Listan på misstänkta kan göras mycket lång.
En
telefon börjar ringa argt i rummet. Jefferies börjar tona bort. DubbelCooper
svarar i telefonen och vips är han tillbaka utanför närbutiken, ståendes vid en
gammal telefonkiosk. Linjen är död. Hans session är avslutad. Knappt hinner han
vända sig om förrän Richard Horne står där med en pistol riktad mot honom.
Richard har följt efter från farmen. Han vet vem Cooper är. Han vet att Cooper
är en FBI-agent. Han har sett honom på foto, ett foto som tillhörde hans mor,
Audrey Horne. Så där fick vi slutligen en tydlig bekräftelse. Och vi har ingen
anledning att tro något annat än att dubbelgångaren är hans far. DubbelCooper
avväpnar lille Richard med en snabb rörelse, ger honom en rejäl omgång och
säger så åt honom att hoppa in i bilen. Far och son lär ha mycket att prata om.
Innan de far skickar DubbelCoop också ett SMS: ”Las Vegas?” – samma meddelande
som vi såg Diane ta emot i avsnitt 12.
Det finns ingen abonnent på det här numret. |
Närbutiken
börjar ryka och spraka innan den sakta tonar bort. Jag antar att den flyttar på
sig och manifesteras i vår verklighet där den så att säga ”behövs”.
***
Härnäst
får vi återstifta bekantskapen med en karaktär som nog bara ett fåtal fans
känner igen. I en kort glimt i första avsnittet av säsong två såg vi Mark
Frost, seriens medförfattare och medskapare, skymta förbi som Tv-reportern
Cyril Pons. Här har vi honom igen, ute på en promenad i skogen med sin hund.
Tydligen har Pons liv inte varit jätteframgångsrikt, vi kommer senare få se att
han bor på Carl Rodds trailerpark och det är väl där någonstans i närheten som
Pons och vovven spatserar.
Under
ett träd sitter Steven tillsammans med Gersten. De mår inte bra. Inte alls
faktiskt. Om de snedtänder eller håller på att tända av är svårt att avgöra men
de är drognojiga, svettas, snorar och verkar ha någon form av aggressiv klåda.
Och så ångesten på det. Steven har ett vapen i sin hand. Det är svårt att
avgöra exakt vad som pågår för deras dialog är sluddrig och mumlig men så
mycket är tydligt att Steven vill göra slut på allt och han funderar på att ta
Gersten med sig. Samtidigt försöker Gersten övertala honom att inte göra det.
Någonting har hänt. ”Jag gjorde det” väser Steven fram. Vad har han gjort? Det
är omöjligt att inte oroa sig för Becky här. Har Steven gjort något
förskräckligt? När Pons och hunden kommer gående bryts den onda förtrollningen
tillräckligt länge för att Gersten ska hinna fly undan och ett skott ekar genom
skogen. Steven har förmodligen gjort slut på sig själv.
Gersten och Steven. |
Det
är en intensiv och djupt sorglig scen. Vi vet fortfarande inte vad exakt det är
för slags droger som Red och hans gäng skeppar in i staden men vi har fått se
många exempel på dess effekter och det är inte vackert. Gerstens sätt att slita
i sitt hår efter att Stevens skott gått av vittnar om den totala förlust av
henne själv som hennes få scener i The Return hittills vittnat om. Tiden går
och människor förändras. Vi vet ju att det är så och ändå – tanken på Gersten
som hon var, den där tolvåringen i sin féprinsesskostym, den pianospelande,
flitiga flickan som var så stolt över sina bra betyg i skolan - att hon nu som
närmare fyrtio ska finna sig här, som den här personen, det är på något sätt
extra hjärteknipande för mig. Det är ett liv som inte alls blev vad det skulle.
***
James
och Freddie kommer till the Roadhouse efter sitt skift och James får syn på Reneé,
tjejen som han uppenbarligen har känslor för. Han bestämmer sig för att gå fram
och hälsa, vilket kanske inte var det klokaste av beslut med tanke på att hon
är där med sin man och ett annat par. Visst, James, du kanske bara ville hälsa
lite oskyldigt så där men du borde nog ha insett att det inte skulle falla i
direkt god jord hos hennes make. Han tänder direkt på alla cylindrar och blir aggressiv.
James stammande försök att förklara sig hjälper inte precis och innan han
hinner få fram något vettigt har Renées man och hans polar börjar puckla på
James rejält. Som sagt, James har inte lärt sin läxa under alla dessa år. Men
nu har han ju sin vän Freddie Sykes med sig. Freddie med den gröna
gummihandsken. Freddie som är stark som en lyftkran. Och då går det som det
går. Kaboom och ka-ploff säger det. Freddie verkar nästan inte ens röra vid dem
men smällarna är så kraftiga så att till och med skivan med ZZ-top som spelar i
bakgrunden hoppar till vid varje smocka. Det är helt vansinnigt och närmast
löjligt som en tecknad film och just därför så oemotståndligt. Varken Lynch
eller Frost är rädda för tramsigheten och det är ju just dessa tvära kast
mellan förtvivlan och lycka eller mellan spex och tragedi som gör Twin Peaks så
speciellt. Och humorn i denna helt omöjliga slagsmålsscen blir snabbt
förvandlad till en slags fasa för Freddies slag tycks inte bara ha knockat hans
kombattanter, han verkar ha givit dem någon slags ordentlig neurologisk skada
eller nåt, de skakar och fradgar på marken som om de vore offer för stroke
eller epilepsi. James försäkrar Reneé att han inte menade att det skulle bli så
här men jag misstänker att hans chanser med henne inte direkt blivit bättre.
Så
blir James och Freddie satta i arresten på polisstationen. James frågar oroligt
hur det gått med de som Freddie knockade och Hawk berättar att de befinner sig
på intensivvården. Tro fasen det. Det finns en speciell ironi så klart att
Bobby är där och låser in dem. En gång i tiden satt ju han och James där
tillsammans. Och arresten börjar snart bli full. Det härmande fyllot gör
fortfarande efter Naidos apliknande ljud, Chad gapar fortfarande åt dem att
vara tysta. Men det finns en kosmisk plan här, misstänker jag. Det är just här
som superstarka Freddie måste vara. Vi vet att någon eller några kommer att
vilja försöka döda henne. När de gör det kommer Freddie finnas där för att försvara
henne. Gissar jag.
Naido - Freddies öde? |
***
I
Las Vegas får vi några snabba scener det här avsnittet. Våra nya favoriter bland
FBI-agenter, Headley och Wilson, har lyckats få tag på en Douglas Jones, gift
med en Jane. Men det är inte rätt personer. Och många barn har de. Många barn.
Vi får också ta farväl av Mr Todd och Roger när en snofsigt uppklädd Chantal
valsar in på Todds kontor och sätter en kula i dem var. Eller ja, hon får gå
tillbaka och offra en kula till när hon hör att det ena av offren inte dött
direkt. Sedan har hon och Hutch en romantisk middag i bilen där de samtalar om
det hyckleri som den amerikanska kulturen är byggd på – en nation som ständigt
vill bekänna sig som kristen med som i själva verket är murat av våld och
folkmord. Deras poäng är kanske inte direkt intellektuellt avancerad men i
grunden har de förstås rätt. De är och förblir dessutom som direkt lyfta ur Tarantinos
värld. Tim Roths karaktär skulle lika gärna kunna vara hans rollfigur från Pulp
Fiction. (Fast där pratade han förstås inte någon fejkad systatsdialekt. En
ytterligare koppling till Bowie som Jefferies, slår det mig plötsligt.)
Men
den verkligt dramatiska scenen i Vegas kommer hemma hos familjen Jones. Det
börjar som så många andra kvällar. Janey-E ställer fram en bit chokladkaka till
sin Dougie som vanligt. (Inte undra på att den ursprungligen Dougie var lite
rund om midjan.) ”Det är som om alla våra drömmar blir verkliga” säger hon med en
älskande röst och det är så klart inte utan att vi känner en klump i magen här.
Ja, Janey, det är som en dröm. Det är för bra för att vara sant. Du har blivit
skänkt den man som du alltid önskat. Det är ju bara det att drömmar förr eller
senare måste ta slut.
Är din dröm över nu Janey? |
Medan
Dougie sitter och äter börjar han fingra på saker på bordet framför sig. Han
trycker på några knappar på fjärrkontrollen och TV-n går i gång. På skärmen
visas en film, och inte vilken film som helst utan Sunset Boulevard, en av
Lynchs (och mina) favoritfilmer. Jag har skrivit om den här. En film som bland
annat handlar om en gammal stumfilmstjärna som lever ett liv i en illusion
(hmm). I scenen som vi får se utspelar sig en av filmens många metascener när
huvudpersonen Norma Desmond möter den store regissören Cecil B. DeMille (som
spelade sig själv). Hon tror att hon ska få en ny stor roll, i själva verket
vill filmbolaget bara låna hennes flådiga gamla bil. DeMille ber en av sina assistenter
att kontakta Gordon Cole, som här är producenten som vill ha den där bilen. Det
är nämligen därifrån som namnet till Lynchs karaktär är hämtad. Vi har alltså
en regissör (DeMille) som ber att få tala med en karaktär som vi känner som en
annan figur spelad av en annan regissör (Lynch). Som i drömmens värld flyter
allt plötsligt samman.
Och
Dougie/Coopers reaktion på att höra det namnet är som en elstöt. Hans ögon
spärras upp, hans rygg rätas till, han börjar frenetiskt trycka på
fjärrkontrollen igen och bilden pausas. Kanske tänker vi att han ska vakna nu.
Jag tror ju som jag flera gånger sagt, inte att det är så enkelt som han bara
kan vakna ur det. Men någonting händer verkligen. Vi hör det otäcka elektriska
surret igen och Dougies uppmärksamhet börjar åter dras mot ett eluttag. Han
börjar krypa mot det på golvet på alla fyra. Naturligtvis har han en gaffel i
handen och naturligtvis börjar han försöka köra in den i uttaget. Vi får
världens överladdning, ett blixtrande ljus av det mest fasanfulla slag och Naomi
Watts får chansen att utstöta ett riktigt illvrål av skräckfilmsmått.
Vad
kommer hända med Cooper nu? Det är svårt att veta med fysiska skador av det här
slaget i Twin Peaks. Han kan lika gärna vara död som bara lite omskakad. Kanske
han hamnar i någon slags koma medan hans själ får ge sig ut på äventyr mellan
dimensionerna? Hur som helst tror jag knappast att vi är helt färdiga med Las
Vegas ännu.
***
Vi
har två scener kvar nu som vi inte pratat om ännu. Audrey med Charlie och
flickan på The Bang Bang Bar. Min känsla är att de hänger samman på något sätt.
Inte bara för att de följer efter varandra utan för att det är något med Audrey
och det där båset. Audrey som vill till baren men som inte kan förmå sig att gå
utanför dörren, som om hon vore fast i någon slags förtrollad stuga ute i
skogen som hon inte kan lämna, fast med en sömnig märklig make som hon hatar.
Hon vill till the Roadhouse men ändå inte. Hon blir allt mer frustrerad, tar ut
det på Charlie, blir rent av våldsam men är det verkligen han som håller henne
kvar?
Det
är båset var där vi fick se Richard Horne, hennes son första gången. Det är där
vi fått se scen efter scen med till synes slumpvisa rollfigurer som pratat om
personer som vi aldrig träffat eller vet något om. Men bit för bit verkar det ändå
som om deras historier vävs samman och det som binder ihop dem är Audreys
berättelse om Billy. Det är någonting som händer här. Vad vet jag fortfarande
inte. Men någonting är det.
Inte vilket bås som helst, misstänker jag. |
Den
unga tjejen som blir bortlyft från båset av två bryska bikers, som börjar krypa
runt på golvet, inte alls olikt Cooper i Vegas för övrigt, och som sedan börjar
skrika - ett skrik av skräck, fasa och frustration, hon är som så många andra
figurer i serien en källa bådetill obehag och medlidande. Inte alls olik Audrey
själv. Det där skriket det kunde mycket väl vara hennes. Och med det återstår
tre timmar av Twin Peaks – The Return.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar