We are like the Dreamer
Men vem är det som drömmer? |
Det
var länge sedan jag tappade hakan så många gånger i rad som när jag såg det här
avsnittet första gången. Visst är fortfarande del 8 det visuellt mest
häpnadsväckande kapitlet av The Return men det här, den fjortonde delen, det
fick verkligen mitt huvud att snurra. Det slog mig ännu en gång med enorm
kraft, som det gjort flera gånger förut vilken gåva den här serien är. Att den
bara faktiskt existerar överhuvudtaget är i det närmaste ett mirakel, det har
jag sagt flera gånger redan. Men att den dessutom har förmågan att plocka upp
mig i sina händer och vrida ur mig som en disktrasa, att den förmår göra saker
med mig som jag ärligt talat inte längre trodde att konst eller fiktion kunde
göra – det är den verkliga presenten. Och jag är oändligt tacksam.
Nu
är vi på väg mot slutet. Efter det här avsnittet återstår fyra timmar och de
två sista avsnitten kommer att visas tillsammans som ett dubbelavsnitt. Jag
vågar fortfarande inte göra någon slags förutsägelse om var exakt allt kommer
att sluta, särskilt inte efter de överraskningar som den här veckan bjöd på.
Möjligen har jag vissa aningar. Jag tror fortfarande att de två sidorna av
agent Cooper måste återförenas för att han ska komma tillbaka. Jag tror också
fortfarande att de flesta, om inte alla, viktiga karaktärerna kommer att hamna
i Twin Peaks innan allt är över. Och jag är ganska säker på att Julee Cruise kommer
framträda på the Roadhouse i sista avsnittet. Utöver det – ja, vem vet?
***
Från
sitt hotellrum i Buckhorn ringer Gordon Cole till polisstationen i Twin Peaks.
Äntligen börjar även de här sidorna av historien att pusslas samman. I en fin
liten scen får Gordon först byta ett par ord med Lucy. Det är ytterligare en av
dessa nonsensdialoger som vid första anblicken kan verka bara som ett tramsigt
litet skämt men som vid närmare anblick rymmer något större. ”Har du varit där
i alla dessa år?” frågar Gordon och Lucy svarar på frågan bokstavligt. Nej, hon
har varit hemma ibland också. Och en gång var hon och Andy utomlands på semester.
Det var ju skönt att höra. Det är ett typiskt exempel på ett absurdistiskt
förhållningssätt till språk och mänsklig kommunikation.
Gordon
blir inkopplad till Truman. Lucy upprepar sitt mantra om telefonen med lampan
som blinkar och som vi ska se senare i avsnittet kan det också visa sig vara
något som rymmer mer än vad vi tidigare trott. Gordon tror först att han talar
med Harry men istället blir det Frank som får dela med sig av sina uppgifter.
De har hittat sidor ur Laura Palmers hemliga dagbok. Det kan tyda på att det
finns två Cooper. Gordon tackar för informationen.
Albert lägger ut texten för Tammy. |
Samtidigt
fortsätter Albert att berätta för Tammy (och oss) om Blå Ros-gruppens
tillkomst. Här kan vi notera att FBI förvandlat ett annat av rummen på hotellet
till världens mest högteknologiska sambandscentral. Vad de ska med all
utrustning till kan vi bara gissa oss till. Fallet som Albert berättar om är kittlande
nog att jag skulle vilja se en helt egen prequel-film om det. 1975 anlände två
FBI-agenter (vi får senare veta att det var Cole och Jefferies) till ett motell
i Olympia, Washington för att arrestera en kvinna vid namn Lois Duffy. De hör
ett skott och rusar in. Två kvinnor är där inne. En är skjuten i magen och
döende. Den andre håller i en pistol. Men de är båda samma kvinna. Båda är Lois
Duffy. Den döende kvinnan viskar: ”Jag är som den blå rosen”, hon ler och hon
dör. Sedan försvinner hon framför deras ögon. Den andra Lois Duffy tar senare
livet av sig i sin cell. Tänk om vi hade kunnat få se detta med sjuttiotalsversionerna
av David Lynch och David Bowie i rollerna!
Tammy
gör en intressant koppling här när hon beskriver den dubblerade kvinnan som en
tulpa. Tulpa är ett begrepp som ursprungligen är hämtat från tibetansk buddism och
som också letat sig in i olika västerländska ockulta traditioner. Det är i
korthet en tanke som givits fysisk form, ibland ett uttryck för en kollektiv
idé: en grupp människor som tillsammans tror så starkt på något att det blir
verkligt. Det finns fans som har gjort kopplingar mellan sådana här idéer och
Twin Peaks ända sedan nittiotalet men det är första gången som begreppet
faktiskt yttrats i serien.
Gordon
kommer och ger Albert något papper av något slag. Vi vet inte vad men de har
något på gång. Efter att en förvånansvärt obehaglig siluett av en
fönstertvättare fått Gordons hörapparar att få överslag kommer också Diane in.
Gordon vill veta om DubbelCooper nämnde något om major Briggs den där kvällen,
den sista kvällen då dubbelgångaren och Diane sågs. Diane vill förstås fortfarande
inte tala om den kvällen men när Gordon pressar henne ger hon med sig. Ja, han
talade om major Briggs. Vad som sades får vi dock inte veta. Albert visar upp
den ring som Constance hittade i Briggs mage – Dougies vigselring. Och när han
läser upp inskriptionen reagerar Diane med stor förvåning. Detta är avsnittets
första stora ”tappa-hakan-stund”. Janey-E är Dianes halvsyster!
Jag
menar naturligtvis är hon det. Självklart! Och ändå – va? Hur? Vad i? Jag antar
att vi vet var hennes konstiga namn kommer ifrån nu. E står naturligtvis för
Evans, Dianes efternamn och får vi anta då också Janeys flicknamn. En ledtråd
dold fullt synlig hela tiden. Och självklart ska Laura Dern och Naomi Watts
spela systrar. Det är ju perfekt. Det här får mig så klart att hoppas på att vi
kommer få en riktigt smaskig scen mellan dessa båda figurer innan allt är slut.
Lika som bär? |
Frågan
är ju som alltid hur mycket vi kan lite på Diane. Vad vet hon egentligen? Hon
påstår att hon och Janey-E inte har pratats vid på flera år. Att de inte umgås.
Hon vet att systern är gift med en Dougie Jones. Men har hon aldrig sett ett
fotografi på honom? Jag antar att det är möjligt. Men om hon har det så måste
hon ju ha känt igen honom. Vet hon kanske om att hennes syster är gift med en –
ja, låt oss kalla honom tulpa då? Det kan ju i alla händelser inte vara en
slump att Dougie hamnat hos just henne! Som vanligt väcker varje nytt svar en
ny fråga.
Gordon
tar via telefon kontakt med det lokala FBI-kontoret i Las Vegas för att få tag
på Dougie och Janey-E. (Fantastisk scen för övrigt där den ene av de två lokala
agenterna tappar humöret på den andre.) Det här kan pegga upp för en riktigt
dramatisk scen om FBI anländer samtidigt som Dougie får påhälsning av Hutch och
Chantal. Ni hörde det här först! Under tiden ursäktar sig Diane. Låt oss gissa
att hon går för att skicka lite fler skumma SMS, om det nu verkligen är
DubbelCoop hon messar med eller kanske ”Jefferies” eller vem vet, det skulle
kanske till och med kunna vara Janey-E själv. Vid det här laget känns det som
om det mesta är möjligt. Gordon själv har dock något annat viktigt att berätta.
Han har haft en dröm om Monica Bellucci igen.
Flera
gånger har jag tittat på rollistan över The Return, fascinerats över alla de
nya skådespelarna och funderat över vad för slags roller de skulle komma att
spela. I vissa fall har jag kunnat pricka rätt bra. Jag antog att Michael Cera
skulle spela Lucy och Andys son. Jag gissade att Amanda Seyfried skulle vara
Shellys dotter. Jag trodde rätt när jag trodde att Jim Belushi skulle vara
någon slags gangster. Inte på hundra år hade jag dock gissat att Monica
Bellucci skulle spela sig själv! Men där är hon. I Paris möter Gordon Cole
henne tillsammans med några av hennes vänner. Det är en scen som omedelbart fångar
något djupt obehagligt med sitt svart-vita foto och låga dova ljudmatta, trots
att inget egentligen händer till en början. Gordon säger att han är medveten om
att Cooper är där men han kan inte se sin väns ansikte. (Och det får inte vi
heller, åtminstone inte mer än hans käke.) Så citerar Monica Bellucci plötsligt
ur Upanishaderna: ”Vi är såsom drömmaren som drömmer och som sedan lever inuti
drömmen”. Men, tillägger hon vem är drömmaren? Det kan man verkligen fråga sig.
(I originalcitatet är det världssjälen Brahman som åsyftas.) I Twin Peaks,
liksom i Lynchs konstnärskap i stort, är gränsen mellan dröm och verklighet
aldrig helt tydlig. Gordon ser Monica titta över axeln på honom och när han
vänder sig om ser han sig själv som en yngre man. Bilden är tagen från Fire
Walk With Me och vad som följer är en slags repris av den scen från den filmen
där Bowie som Jefferies plötsligt dyker upp på Gordons kontor efter att ha
varit försvunnen i två år.
Ja, vem är detta? |
Så
fick vi alltså ändå se David Bowie i The Return. Inte något nytt material
förvisso men ändå högst betydelsefullt. Gordon fäster särskild vikt vid när
Jefferies pekar på Cooper och frågar ”Vem tror du det är där?” – en replik som
redan då 1992 föreföll som en plantering av något som komma skulle. Och nu, i
och med den här drömmen är det plötsligt som om Gordon kan minnas händelsen.
Som om han inte riktigt kunde vara säker på att det faktiskt hänt tidigare.
Flera gånger när jag sett Fire Walk With Me har jag undrat för mitt stilla
sinne om just den här scenen faktiskt är någon slags drömsekvens. På något sätt
verkar Gordon och Albert undra detsamma. De minns men de minns inte. Vi har
sett den effekten förut, efter att de fann portalen och Bill Hastings dödades.
Och vi kommer strax att få se samma sak hända igen.
I
Twin Peaks gör sig Bobby, Hawk, Truman och Andy redo för sin expedition ut i
skogen till den plats som de letts till av Briggs meddelande. Bobby har varit
och skaffat matsäck. Men först har de en annan sak att klara av. De lurar in
Chad i konferensrummet – dumme Chad tror väl han också ska få en smörgås –
istället blir han oceremoniellt arresterad för sina missdåd. ”Vi har haft
ögonen på dej flera månader” berättar Truman medan den ilskne Chad får
handklovar och en gratis resa ner till häktet i källaren. Tydligen hade han
aldrig lurat någon. De visste hela tiden vad han gick för. Scener som den där
de kör ut honom från konferensrummet eller när Lucy spanar efter honom när han
ska ”hämta posten” framträder nu i nytt ljus. Det är också ytterligare exempel
på att det faktiskt också görs riktigt polisarbete på stationen även om vi inte
alltid för se det.
Så
tar då gänget bilen ut så långt de kan i skogen innan de måste fortsätta till
fots. Bobby, som kan vägen, tar täten. Elledningar sprakar. Hela färden genom
detta majestätiska landskap är absolut perfekt i sin stämning. Det är precis så
här det kan kännas att ge sig ut i det okända. På vägen passerar gruppen också
en å. Jag undrar om det kanske kan ha varit här som Cooper och Briggs tältade
på sin fisketur när Brigg försvann i säsong två? Det vore inte alls omöjligt. Bobby
berättar att de är nära platsen där Briggs lyssningsstation låg, men att inget
finns kvar av den nu. Allt är bortschaktat. Men Jack Rabbits palats finns kvar.
Det visar sig vara en stor stubbe eller rest av en trädstam efter ett fallet
träd. Det är verkligen lätt att tänka sig att detta är en plats som skulle
kunna fånga en ung pojkes fantasi. Eller min här och nu för den delen. Om jag
hittade en plats som den här i skogen skulle jag nog omedelbart känna igen den
för vad den här – en helig plats.
Palatset. |
Trädstammen
ser lite ut som ett slott eller en ruin efter ett slott. Faktum är att den inte
alls är olik byggnaden på klippan mitt i den purpurfärgade oceanen från del 8.
Det och det faktum att Bobby kallade det för ett palats för åter tankarna till
major Briggs berättelse om sin vision för Bobbys öde från säsong två av den
ursprungliga serien. Där berättar han också om hur de återses i framtiden i ett
stort palats – han använder just det ordet. Värt att bära med sig.
Också
värt att bära med sig är jord i fickan från den här platsen när de nu ska
fortsätta. Så hade major Briggs instruerat och Andy påminner om det. Bra jobbat
Andy. Våra äventyrare fortsätter. Stämningen blir om möjligt än mer osäker. Och
filmbilden börjar subtilt rycka lite. Inte exakt slowmotion, inte exakt så att
den hoppar, bara laggar lite, lite. Så kommer de då dit där de ska. En glänta i
skogen. Rök stiger upp ur marken och elektriciteten surrar. Vi ser ett ensamt
träd likt de i Glastonbury Grove. På marken en märklig krater som vid närmare
anblick visar sig innehålla någon slags gulaktig olja. Så lättar röken och vi
ser att på marken ligger också någon. En människa. En naken kvinna. Vi ser
henne inte ordentligt först. Andy är snabbt framme och när hon rullas över mot
henne ser vi plötsligt vem det är och min käke ramlade i golvet igen.
Det
är Naido – kvinnan som Cooper möte i purpurvärlden i del 3, hon som hjälpte
honom, som slog om spaken på den märkliga rymdstationen, som sedan föll
handlöst ut i universum. Jag hade hoppats att vi skulle få träffa henne igen
men att hon av alla skulle vara just här, just nu, det hade jag inte väntat
mig. (Jag tror förresten inte att jag kallade den här karaktären för Naido i
mitt inlägg om del 3, men så heter hon tydligen enligt eftertexterna.) Naidos
ögon är fortfarande igenvuxna, även om hon har vad som ser ut som skärsår i
ansiktet nu, och hon försöker fortfarande förgäves prata utan att få fram
något. Männen som står runt henne är förbluffade, nästan hypnotiserade. Mötet
med det okända ute i skogen kan ha den effekten. De är i bokstavlig mening
förtrollade i det här ögonblicket.
Truman
noterar att klockan nu är 14.53 (ja, han säger förstås 2.53) och i samma
ögonblick får vi se en ny portal öppnas i luften framför dem. Precis som den
Gordon såg I Buckhorn, med den skillnaden att i hans fall var centrum av
virveln svart medan den här är vit. Knappast en slump. Expeditionen ser storögt
på men det som nu händer är nästa stora tappa-hakan-stund. Jag som inte hunnit
plocka upp den från förra gången.
Andy
försvinner. Dras in genom portalen får vi tänka och materialiseras i ett rum
som vi känner igen. Det svart-vita rummet från första och åttonde delen.
Jättens domän. Det som vi kanske kan anta är den vita hyddan. Andy är i den
vita hyddan! Jag menar, självklart är han det. Här har jag hela tiden trott att
det skulle bli Hawk som skulle ut och resa till andra dimensioner. Men nej. Det
blir Andy. Naturligtvis. Vem har en renare själ och ett större hjärta än Andy
Brennan? Och Jätten är där. Fast vi kan inte kalla honom för Jätten längre. Och
vi behöver inte skriva ut en massa frågetecken heller. ”Jag är Brandmannen”
förklarar han.
Vem
skulle han annars vara? Vi minns larmet som gick i del 8. Ett brandlarm. Allt
faller på något sätt på plats. Brandmannen lyfter sin hand och plötsligt har
Andy vad som ser ut som en slags stiliserad stor kotte i handen. Samtidigt
samlas rök ovanför hans huvud. Vi ser att i taket ovanför stolen där Andy sitter
finns stora runda fönster. Andy ser upp mot ett av dem och där blir han
förevisad en serie bilder. Som vi vet så delar Brandmannen gärna med sig av
information men sällan i helt tydlig form.
Rätt man på rätt plats! |
Det
första Andy ser är Experimentet, den otäcka figur som dök upp i glaslådan i New York. Och han får också se hur Experimentet spyr fram sin avkomma. Han ser
ägget med Bobs ansikte i. Så fler snabba bilder från del åtta. Skogshuggarna
utanför närbutiken. Den läskige skogshuggaren som ser ut som Lincoln och som
tydligen fortfarande har fått nån eld till sin cigg. Sedan ser Andy och vi
elledningar och därefter draperierna från det röda rummet. Där är Lauras
porträtt omgivet av två änglar. Naido på marken i skogen. Sedan Cooper. Cooper
som klyvs i två. Den gode Cooper och hans dubbelgångare. Det som följer är nog
trots allt det mest spännande av alla dessa bilder. Vi ser telefonen med lampan
som blinkar. Den som Lucy alltid talar om. Och sedan ser vi Lucy själv. Och Andy
som leder henne genom en korridor, som för att visa henne något. Men vad? Vad
än det är så utgår jag nu från att Andy och Lucy kommer ha en viktig roll att
spela. Så ser vi Naido igen på marken i skogen, nu med Andy vid sin sida.
Slutligen som sista bild ser vi elstolpen med nummer 6 på. Den där elstolpen
som på något märkligt sätt verkar följa efter Carl Rodd. Därefter är
föreställningen slut. Röken samlas i kotten som Andy håller i sin famn. Kotten
försvinner. Så även Andy.
Vi
är tillbaka vid den stora trädstammen. Sakta börjar Truman, Bobby och Hawk tona
sin i bilden. Jag antar att jorden i deras fickor på något sätt förankrade dem
till den här platsen och förde dem tillbaka hit. Sist av alla tonar Andy in.
Han bär Naido i sin famn. Han är lugn och samlad och han vet vad som måste
göras. Naido är mycket viktig. Det finns dom som vill döda henne. De måste
beskydda henne. Resten av gruppen är fortfarande tagna av vad som skett och
Truman kan inte annat än att låta Andy ta kommandot här. Varken han själv eller
Hawk kan komma ihåg riktigt vad som hänt. Precis som Gordon och de andra i
Buckhorn.
Andy styr upp situationen. |
Så
blir Naido satt i en cell på polisstationen för att förhoppningsvis vara säker
där. Som tur är har Lucy en gammal morgonrock som deras stackars ”gäst” kan få
låna. Ett par celler bort sitter Chad som gapar ut sin galla mot Andy. Men Andy
ger honom svar på tal. Han upplyser ad om vilken dålig människa han är och att
det är såna som han som ger polisen ett dåligt namn. Väl rutet Andy. Och som om
det inte var illa nog för Chad att behöva sitta i bur – mitt emot honom sitter
ett fyllo med sönderslaget ansikte som droppar blod på golvet och härmar allt
som sägs. När han inte tjuter som en apa. Det kan gott Chad ha tycker jag. Men
det är också ännu en djupt obehaglig scen mitt i all absurdism. Sättet som
fyllot låter på. Ett skriande, obehagligt tjutande – inte helt olikt ljudet av
fönsterputsaren tidigare – det djuriska, omänskliga ljuset från hans mun, det
för tankarna ändå tillbaka till pilotavsnittet av den första serien där Bobby
gör ett slags skällande ljud mot James i cellen intill. En av mina absoluta
favoritscener i hela Twin Peaks, för övrigt.
En härmapa. |
Det
är säkert en helt medveten koppling för efter den här scenen förflyttas vi
faktiskt till just James. Det visar sig att han jobbar som väktare på Great
Northern Hotel nu för tiden. (Jag gissar att gitarrspelet mer är ett
hobbyprojekt.) Så där sitter James på en lastbrygga med sin jobbarkompis
Freddie, som vi skymtade förbi som hastigast i slutet av del 2. Vi var många
som undrade över den där gröna handsken som Freddie hade på sig och det faktum
att han verkade prata med en väldigt brittisk dialekt. Det visar sig att
Freddie är från London. Och han är superstark! I alla fall i handen som hans
handske sitter på. Han försöker knäcka nötter med den handen men är så stark
att det bara blir pulver av dem. Då är du faktiskt stark. James är lite nyfiken
på den där handsken. Var kommer den ifrån? Och varför kan Freddie inte ta den
av sig? Freddie själv är först lite tveksam till att berätta, men James
övertalar honom tillslut.
Och
det vi får höra är verkligen något helt oväntat. Freddie redogör för hur han en
kväll, när han var på hemväg från puben och funderade över vad han ville göra
med sitt liv sögs in genom en portal i luften. Och vem mötte han på andra
sidan? Brandmannen såklart. Och Brandmannen gav honom en uppgift, att gå in i
närmaste järnhandel. Där skulle Freddie hitta en öppnad påse med en grön
diskhanduk i. Den skulle han köpa. Det är folksaga och superhjältens
ursprungshistoria på samma gång. (Vi ska inte glömma att Mark Frost var
inblandad i de två ganska dåliga Fantastiska Fyran-filmerna från 00-talet.)
Expediten ville först inte sälja den enda handsken åt Freddie, men han
upptäckte att när han tog på handsken fick han superstyrka. Fast nu kan han
inte ta den av sig. Den är en del av honom nu. Och Brandmannen sa också en
annan sak: Att Freddie skulle bege sig till Twin Peaks i Washington, USA. Där
väntar hans öde.
Freddie, även känd som "Gröna Näven" |
Vad
exakt det där ödet kan vara kan vi än en gång bara ana oss till men jag har
redan sett otaliga skämt på Twitter om att vi kommer få se Freddie bryta arm
med DubbelCoop. Hoppas kan vi alltid!
James
vet nog inte riktigt vad han ska tro om den här historien men beger sig ned i
källaren för att titta till pannrummet en sista gång innan de båda slutar sitt
pass. Inte visste jag att hotellet hade ett så stort läskigt pannrum men jag
antar att det är fullt rimligt. Och när James stiger ner där, bland rör och rök
så hör både han och vi samma slags vibrerande ton som Ben och Beverly tidigare
jagat runt uppe på Bens kontor. Men här låter det ännu högre, ännu mer
intensivt. Var och en som har sett lite skräckfilm känner nog hur nackhåren
reser sig. James närmar sig en stängd dörr och det är som om både han och vi
anar att något finns där på andra sidan.
Vad
det är får vi dock inte veta. Men skräckfilmsmotivet fortsätter när vi
förflyttas till en bar vid namn Elks Point #9. (Bra namn ändå.) Sarah Palmer
släntrar in. Jag menar vad göra när vodkan är slut hemma? Måste du ha Bloody
Mary då är tydligen Elks Point närmaste stopp. Det verkar inte vara världens
fräschaste bar, men jag gissar att det inte är atmosfär som Sarah är ute efter.
Hon beställer sin drink men hinner knappt sätta sig till rätta förrän en
ytterst obehaglig man med hästsvand, keps och en t-shirt med den fräcka texten ”Truck
You” på kommer fram till henne. (Vi minns Bulahs ord från del 1: ”Det är en
värld av lastbilschaffisar.”) Jag vet inte varför just den här chaffisen tycker
det verkar som en bra idé att ragga på en nedsupen 70+ dam men det gör liksom
bara allt så ännu mer ruggigt på något vis. Och inte kan han ta ett nej heller.
Sarah ber honom att lämna henne i fred och mannen blir omedelbart otrevlig. Han
blir grov i mun, han börjar hota med sexuellt våld men han anar inte vem eller
vad han ger sig på.
Sarah? |
Avsnittets
sista riktigt stora hak-tapp kommer när Sarah plötsligt tar av sig sitt
ansikte! Precis som Laura gjorde i det röda rummet. Men där Laura var fylld av
ett bländade ljus bär Sarah bara mörker inom sig. Mörker och något som far ut
likt en ormtunga. En bild av en hand där ringfingret är mörkt. Den andliga
noden som vi minns från del 7. Och så ett leende som skulle få katten i Alice i
underlandet att gå och gömma sig. Sarah sätter tillbaka sitt ansikte och gör
sedan ett snabbt utfall mot mannen. Med ett kvickt hugg sliter hon strupen av
honom.
Vad
fick vi precis se? Vad har hänt med Sarah? Något har hon blivit. Om hon inte
alltid burit detta inom sig, men det tror jag inte. (Även om det är en populär
teori att hon kanske var flickan som svalde kackerpaddan i del 8. Fast jag vet
inte, det känns ändå inte rätt för mig.) Efter utfallet skriker Sarah till. Hon
har heller inget blod på sig. Är hon medveten om vad som precis hänt eller
inte? Om något har tagit sin boning i henne, vad kan det då vara? Jag tror
knappast det är Bob, Snarare i så fall Bobs ”mamma”, Experimentet? Eller kommer
mörkret bara från Sarah själv? Vi minns också skogshuggarens lilla dikt: ”Hästen
är ögats vita och mörkret däri”. Hästen och Sarah Palmer hänger trots allt
samman på något vis.
Avsnittets
sista scen tar oss en än gång till Bang Bang Bar och ett möte med karaktärer
som vi inte tidigare träffat, Megan och Sophie. Men den här gången kan vi
faktiskt pussla samman lite av vad de säger. De pratar om droger och ”dårhuset”,
som dock verkar vara en plats där droger anskaffas snarare än ett faktiskt
mentalsjukhus. Men så pratar de om Billy. Billy igen. Billy som Audrey ”letar”
efter. Och Sophie berättar om när hon såg Billy senast. Hon var hemma med sin
mamma. Och kanske sin morbror, hon är inte säker. Så kom Billy. Han hoppade ett
staket och sprang fram till huset. Han blödde från mun och näsa. Precis som
Audrey berättade att han gjorde i hennes dröm. Billy kommer in, slår huvudet i vasken.
Blod sprutar. Han springer ut igen. ”Vad heter din mamma?” frågan Megan. Sophie
tvekar lite. Sedan svarar hon: ”Tina.” Ytterligare ett namn vi känner igen från
Audreys historia. Och den här Billy som blöder både från näsa och mun, låter
inte det som det där fyllot i cellen mitt emot Chad? Det är ännu en scen som
får oss att undra över vad som faktiskt händer i staden och hur allt i
slutändan hänger samman men den här gången känns det åtminstone som om saker
och ting är på väg att komma samman.
***
Musiknumret
över eftertexterna var förmodligen det av alla jag tyckt minst om av alla så
här långt. Men det hade en energi och en framåtrörelse över sig som kändes
passande för den här fasen av The Return. I ett avsnitt med så här många
överraskningar kan det räcka gott och väl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar