Let´s Rock!
Det går
verkligen inte att förutse hur du kommer att känna dig efter att ha sett ett avsnitt
av Twin Peaks. Som vi gång på gång fått demonstrerat för oss är det inte en
serie som är intresserad av att stryka oss i publiken medhårs eller ge oss det
vi tror att vi vill ha. Det tolfte avsnittet är ytterligare ett bevis på det.
Det är medvetet frustrerande och undanglidande. Och inte bara det – det är
också tydligt provocerande. Vilket jag personligen uppskattar. Jag vill bli
provocerad när jag ser Twin Peaks. Vill jag känna mig trygg och gosig finns det
massor av annat jag kan se.
Ett
exempel: Det här av avsnittet när vi till slut fick återse Audrey igen. Varje
vecka, efter varje avsnitt har det ekats ute på sociala medier. ”Var är hon?
Var är Audrey?” Så, här är hon slutligen. Vi ville ha Audrey. Här är Audrey.
Men naturligtvis ger oss serien inte Audrey som vi trott vi skulle få se henne
eller som vi hade föreställt oss henne. I stället fick vi henne i en av seriens
mest huvudbryframkallande sekvenser så här långt. Vi kommer att återkomma till
hennes scen när vi når dit i handlingen och jag har nog både ett och annat att
säga om den.
Åh, Audrey. |
***
Vi börjar
dock i Buckhorn där Albert och Gordon sitter tillsammans med Tammy i en lounge
med röda gardiner som knappast är någon slump. Medan Gordon scannar av rummet
och kontrollerar att där inte finns några gömda avlyssningsmikrofoner häller
Albert upp vin. Han informerar oss också om att Gordon sett till att deras plan
är fyllt med flaskor från hans egen privata vinkällare. Så klart. Gordon Cole
är utan tvekan en man som uppskattar livets goda.
Efter en
skål för FBI börjar så Albert att förklara saker och ting för Tammy, saker som
hon kanske anat sig till men inte varit säkerhetsklassad att ta del av fullt ut
ännu. Albert berättar att efter att flygvapnet lade ned Project Blue Book,
deras officiella utredning av UFO-fenomen, 1970 grundades en hemlig grupp som
ägnat sig åt att forska vidare i de fall som inte kunnat ges en naturlig
förklaring. Det här har förstås vi som publik anat länge. Vi vet ju också att
dessa fall kallas för ”Blå ros-fall”. Enligt Albert efter något ett offer i ett
av fallen yttrade på sin dödsbädd. Precis som med Truman, Hawk och kartan i
förra avsnittet känns detta som ett typiskt exempel på hur Mark Frost åter
samlar samman och knyter ihop seriens mythos och bringar helhet i vad som tidigare
bara var Lynchs fria associationer.
Förutom
Gordon och Albert bestod Blå ros-gruppen av Phillip Jefferies, Chet Desmond
(Chris Isaacs karaktär från Fire Walk With Me) och Dale Cooper. Alla de tre
sista har det slutat mindre bra för på ett eller annat sätt. Men nu blir Tamara
Preston erbjuden att bli en del av gruppen på riktigt och trots den uppenbara
faran – eller kanske just därför – kan hon naturligtvis inte annat än att tacka
ja.
Efter att agenterna
har skålat tillsammans igen träder Diane in genom draperierna. Hon föredrar som
bekant vodka och cigg framför exklusivt rödvin. Gordon förklarar att de vill ge
henne tillfälliga befogenheter så att de kan ta hjälp av henne även
fortsättningsvis i utredningen. Vi får väl anta att det är del av deras plan
att hålla henne nära för att få reda på vad hon faktiskt håller på med och vad
för märkvärdigt dubbelspel hon egentligen spelar. ”Let’s rock!” svarar Diane
och med detta har avsnittet fått sin titel.
Nu rockar vi! |
I Twin
Peaks verkar det som om Jerry Horne äntligen hittat ner från berget och ut i ur
skogen. Han springer i alla fall över ett öppet fält, ramlar och tar sig upp
igen. Vi vet fortfarande inte vad han egentligen har upplevt eller vad han har
att berätta om sina erfarenheter i vildmarken men jag har en känsla av att det
kommer vara något betydelsefullt.
Vi
förflyttar oss nu till en matvarubutik (kanske en närbutik, rent av?) där vi
äntligen får återse Sarah Palmer. Sarah är där för att handla sprit och cigaretter.
Hon är inte precis riktigt lika glamorös alkoholist som Diane men annars har de
ändå rätt liknande smak verkar det som. Efter att Sarah har plockat på sig all
gin som de hade på hyllan beger hon sig till kassan där hennes blick
oförklarligt fångas av påsar med torkat kött som hänger bakom expediten. Hon
börjar fråga sig för om vad det är för sort (det är kalkon, förklarar tjejen i
kassan) men snabbt börjar stackars Sarah att tappa kontakten med verkligheten.
En episod i en närbutik. |
Vad är det
som händer här? Vad är det Sarah faktiskt upplever i den här stunden? Vi vet
inte men det hon säger väcker många märkliga kopplingar till liv. Det faktum
att det är just synen av kalkonjerky som triggar Sarah är inte utan betydelse.
Det finns en koppling till Laura där. I Fire Walk With Me beskriver Laura sig
som en kalkon i en scen med James. ”Jag är en kalkon, vilse sedan länge bland
majsfälten” säger Laura och gör ett gurglande kalkonljud. Vad majsen står för
har vi redan pratat om flera gånger. ”Är det rökt?” vill Sarah veta. Rök och
eld. Det är svårt att inte tänka på de nedsotade skogshuggarna. Särskilt när
Sarah i nästa mening utropar att ”män är på väg”. ”Var du här när dom kom?”
frågar hon. ”Saker och ting kan hända. Något hände mig!” Ja, Sarah det gjorde
det verkligen. ”Rummet ser annorlunda ut” säger hon också och det är inte alls
självklart att hon talar om det rum där hon faktiskt för tillfället befinner
sig.
Det är
knappast överraskande att just Sarah Palmer, som alltid varit förbunden med
profetior och fjärrskådning, en av de begåvande och de fördömda, känner av att
något är på väg att hända. Vi har själva anat att en kataklysm är i görningen,
även om vi förmodligen vet lika lite som Sarah om vad som faktiskt ska ske.
Sarah själv är i det här ögonblicket, som alla schamaner och synska, både
ömkansvärd och skrämmande. Hon gör vad hon kan för att samla sig själv och
lämnar butiken mumlande för sig själ medan tonåringarna i kassan inte har någon
aning om vad de precis varit med om.
Här följer
två korta scener, en vid trailerparken i Twin Peaks och en i Las Vegas. I Las
Vegas försöker Sonny Jim fåfängt kasta boll med sin far, men Dougie/Cooper
förstår inte riktigt konceptet. Vid ”New Fat Trout” talar Carl med en av sina
hyresgäster som tvingats sälja sitt blod för att ha råd med hyran. Carl, som
allt mer framstår som en man vars lott i livet är att observera andras lidande
och ta på sig vad han kan av det för deras skull, efterskänker mannens hyra för
kommande månad. Tanken på att någon ska behöva sälja av sin livskraft för att
få överleva är mer än vad Carl kan fördra.
Vi
återvänder efter detta mellanspel till Sarah. Hawk anländer hem till hennes hus
och knackar på. Ryktet har naturligtvis gott om hennes episod i affären och
Hawk är där för att titta till henne. Hela den här sekvensen ger mig kalla
kårar längs ryggen. Det där huset alltså. Att hon kan bo kvar i det där huset.
Jag antar att hon faktiskt inte kan lämna det. Och så fläkten, den där jäkla
fläkten som vi får se snurra genom ett fönster. Kunde hon inte åtminstone
plockat ned den där fläkten?
Huset där det hände. |
Sarah är
ganska kort mot Hawk och försöker tona ned vad som hände. Men han och vi anar
att det är något som inte står rätt till. Något låter ute i köket. Är det någon
där? Vad håller Sarah egentligen på med? Och Grace Zabriskie visar återigen
vilken fantastisk skådespelerska hon är. Sättet som hon väser fram orden till
sina repliker mellan tänderna är helt obetalbart. Hawk erbjuder sin hjälp
förstås. ”Vad det än är så kan du höra av dej.” Men Sarah är i någon mening
bortom all hjälp och har nog om sanningen ska fram varit det i minst tjugofem
år. Om inte längre.
Samtidigt
som Hawk är ute på sitt ärende anländer Frank Truman till Ben Hornes kontor med
dåliga nyheter om dennes sonson Richard. Inget av det som Frank berättar är
egentligen ny information för oss. Han förklarar att Richard var den som körde
ihjäl den unga pojken tidigare i veckan och att han dessutom försökt mörda
vittnet Miriam, som nu ligger på sjukhuset. Vi har redan fått se henne där i en
sjukhussäng och hon ser verkligen halvdöd ut. Det vi inte känt till sedan
tidigare är hur mycket polisen vetat om. Bortsett från Chads brevstöld och
Andys försök att prata med truckens ägare har vi egentligen sett ganska lite av
polisutredningen kring den här smitningen. Men den har tydligen ändå pågått när
kameran inte rullat för Truman har ganska klart för sig hur det hela hänger
ihop. Richard själv är på rymmen men det är väl bara en tidsfråga innan han
åker fast. Truman passar också på att berätta att stackars Miriam, som inte har
någon sjukförsäkring p.g.a. USA, kommer behöva opereras – och Ben, som
fortfarande försöker vara en god man, erbjuder sig att betala kalaset.
Därefter
berättar Ben om nyckeln till Coopers gamla rum som förvånande nog dök upp häromdagen
i posten. Ben undrar om inte Frank kanske vill ge den till Harry som ett minne.
Skulle han tycka om det? Frank svarar att det skulle han säkert. Det är en
väldigt fin scen som på något mirakulöst sätt faktiskt lyckas återskapa känslan
av den djupa vänskapen mellan Cooper och Harry som vi alla minns så väl och
håller så mycket av. Samtidigt kan Frank självklart inte undgå att förundras
över alla dessa märkliga sammanträffanden.
Nyckeln till det hela. |
Vi
återvänder nu till Buckhorn. Vi har redan fått en kort scen där vi ser Diane
sitta i hotellbaren när hon får ett sms. Vi kan anta att det kommer från
DubbelCoop. (Men hundra procent säkra kan vi inte vara…) Smset lyder: ”Las
Vegas?” och Diane svarar: ”De har inte frågat än.” Senare i en annan kort scen
kommer vi att hur Diane kollar upp koordinaterna från Ruth Davenports arm på
sin mobil och mycket riktigt – precis som vi misstänkte leder de till Twin
Peaks. Alla vägar leder tillbaka dit.
Uppe på
sitt hotellrum ser vi Gordon underhålla en fransk kvinna i en röd klänning som
ser väldigt, väldigt mycket ut som Isabella Rossellini när Albert kommer in för
att rapportera om Dianes sms:ande. Gordon ber sin gäst lämna rummet, vilket hon
också gör efter en mycket omständlig och utdragen procedur. Själv tyckte jag
den var väldigt rolig i all sin absurditet även om jag samtidigt kunde höra
invändningarna för min inre hörsel. Vad gör han egentligen, Lynch? Vad vill han
med en sådan här scen? Är den gubbsjuk? Ja, det kanske den är, men den är
samtidigt så uppenbart parodisk och gjord med fullständig medvetenhet att den
inte går att ta på fullt allvar. Den är ju helt tydligt ett skämt. Kanske inte
ett roligt skämt, ungefär som skämtet Gordon försöker återberätta för Albert
efter att kvinnan gått, men även dåliga skämt kan ha sin plats i Twin Peaks.
Det hade de även i den gamla serien. Och Lynch är heller inte rädd för att vara
tramsig.
(Med det
sagt, det går inte att helt bortse från möjligheten att Albert och Gordon ägnar
sig åt någon slags hemlig kodkommunikation här. Den franska kvinnan påminner
mig ändå inte så lite om Lil, den blinkande bisarra vandrande koden i Fire Walk
With Me. Och berättelsen som Gordon återger om vad kvinnan gör i Buckhorn har
helt klart något ganska märkligt över sig. Den som lever får se.)
I en annan
del av South Dakota dividerar Hutch och Chantal, DubbelCoops bästa hejdukar, om
huruvida de ska tortera fängelsechefen Murphy eller bara döda honom direkt.
Chantal är dock sugen på snabbmat och då blir det så. Hutch sätter två skott i
Murphy när han kommer hem och stiger ur bilen på garageuppfarten. Naturligtvis
hittas Murphy där av sin lille son. Traumatiserade barn är ständigt
återkommande i den här nya serien.
Vi får
också åter titta in hos Dr. Jacobi/Dr. Amp och hans trogna åskådar Nadine. Det
är återigen en scen som inte ger oss särskilt mycket ny information (det mesta
av Jacobis rantande har vi redan hört förut) men det förstärker ändå känslan av
att något med dessa karaktärer kommer att vara betydelsefullt längre fram.
Slutligen
återstår två scener. Två scener som verkar ha satt många myror i huvudet hos en
stor del av publiken. Främst kanske eftersom de introducerar oss för en massa
nya namn som vi inte hört tidigare och för intriger som vi helt saknar kontext
för. Jag tyckte att panelen i podcasten Diane (den bästa podcasten om Twin
Peaks som finns) satte fingret på det hela när de beskrev de här scenerna som
att de ger oss en känsla av att den där såpan som en gång i tiden var vad Twin
Peaks var (och som den inte är längre) fortfarande finns kvar. Det är som om
den fortfarande pågår där ute. Det är bara det att vi inte följer den längre.
Vi får bara titta till den lite här och där.
Låt oss
börja med Audrey-scenen. Vad är det egentligen vi får ta del av här? Det är en
märklig scen, utan tvekan. Den är filmad på ett väldigt statiskt sätt, det
händer inte mycket i själva bilden. Den saknar också något av den där riktiga
intensitetet som Lynch annars är så bra på att fånga. Han har vanligtvis en
klar fingertoppskänsla för melodram, men det är som om det inte riktigt vill
klicka här. (Jag misstänker faktiskt att det kan bero på att de två
skådespelarna är filmade vid separata tillfällen. Det är inget jag faktiskt vet
men en känsla jag får.)
Audrey
samtalar med en kortvuxen man vid namn Charlie som sitter vid ett skrivbord
belamrat med papper. En bit in i scenen inser vi att Charlie och Audrey är
gifta med varandra. Men deras äktenskap verkar vara mer en fråga om ett
praktiskt arrangemang än om kärlek. De talar om det som en överenskommelse och
de pratar om kontrakt och papper. Audrey har en älskare. Han heter Billy. Han
har varit försvunnen i två dagar. Här kan det vara värt att påpeka att vi har
hört namnet Billy tidigare. Precis i slutet på avsnitt sju befann vi oss på
Double R Diner när en man sprang in och frågade ”Har ni sett Billy?”. Det tycks
ju vara samma person. Då spekulerade somliga att Billy kunde varit den man som
Andy försökte förhöra om trucken. Han dök ju inte upp till deras möte och
skulle således kunna vara den försvunna mannen. Det är fortfarande fullt
möjligt, inte minst eftersom en truck tycks vara inblandad även här.
Charlie och Audrey. |
Audrey vill
ge sig av till The Roadhouse för att leta. Hon har drömt en dröm om Billy och i
hennes dröm blödde han från näsan och munnen. Charlie är inte direkt hjälpsam.
Han vill inte ut och leta. Han föreslår i stället att de ska tala med någon som
heter Tina. Tina ska enligt uppgift ha varit den sista som såg Billy innan han
försvann. Vad Tina och Billy har för relation till varandra vet vi inte. Uppgifterna
kommer från ytterligare en person vi inte känner som heter Chuck. Men tydligen
ska Chuck tidigare ha stulit Billys truck. (Där har vi kopplingen till
tidigare.) Polisen har dock hittat trucken och anmälan tagits tillbaka.
Det är
nästan lika förvirrande att försöka skriva rent mina anteckningar som det är
att se scenen. Vi vet inget om det här människorna. Vi vet inget om vad för
roll de kommer att spela framöver, om ens någon alls. Och vi får inget nämnt om
namn som vi hade förväntat oss att höra. Vi hör till exempel inget om Richard,
som vi ändå utgår från måste vara Audreys son – trots att det ju var han som
körde den där trucken. Vart än den här scenen kommer att leda antar jag dock
att någon slags svar kommer att presentera sig. Vi måste bara vara tålmodiga.
Avsnittets
sista scen på The Roadhouse är på många sätt en slags spegel av Audrey-scenen.
Vi möter återigen nya karaktärer. Vi får en massa namn som vi inte kan placera.
Men vi anar någon slags triangeldrama. Det pratas om en kvinna som haft en dröm
om en manlig karaktär, precis som Audrey. Och det dyker upp massor av andra
referenser som klingar bekant. Någon har slutat ta sina mediciner. Någon har
förlorat sin mamma under tragiska former. En man som varit nära att bli påkört
kommer in och hans hand skakar. Det är en scen som är minst lika svår att
placera i ett sammanhang som den föregående med Audrey, men den har också nerv
och väcker nyfikenhet. På så vis är ändå allt som det ska vara i Twin Peaks.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar