tisdag 8 oktober 2013

Agents of S.H.E.I.L.D. - Pilotavsnittet

Joss Whedon is my master now står det på en t-tröja som jag sett en av mina bekanta bära. Jag antar att den tidigare mästaren var George Lucas som numera förverkat det mesta av sitt kulturella kapital i nördekonomin. Att Whedon har intagit en betydelsefull plats som skapare av film och tv-serier är obestridbart. Min egen receptionshistoria vad gäller mannens verk har dock varit lite blandad. Nu svär jag väl i viet men jag har aldrig kunnat se storheten i vare sig "Buffy och vampyrerna" eller "Angel". Jag har gjort försök att komma in dessa serier men utan att lyckas. De har alltid förfallit mig hemskt repetitiva och karaktärerna upplevs mig ganska platta och anonyma. Å andra sidan älskar jag "Firefly". Det hörs till det bästa som någonsin gjorts i science-fiction-väg på tv och att den bara fick en säsong var inte mindre än en skandal - även om det också ledde till att Whedon gjorde långfilmen "Serenity" som fick knyta ihop säcken. Jag tyckte även bra om nästa tv-serie "Dollhouse" som även den lades ned i förtid.

Länge var Whedon lite av en slagpåse i Hollywood, en kreatör som skapade film och tv som älskades högt och intensivt av en hård kärna fans men som inte förmådde nå verkligt kommersiell framgång. Allt det förändrades naturligtvis när han fick uppdraget att regissera Marvels storsatsning "The Avengers" förra året. Efter den monumentala framgången står Whedons aktier hur högt som helst. Jag längtar verkligen efter att få se hans version av "Mycket väsen för ingenting" som han spelade in i sitt eget hem kort efter arbetet med "The Avengers". Tyvärr ser det  dock inte ut som om den kommer visas på bio i Sverige. Så länge får vi hålla till godo med den nya tv-serien "Agents of S.H.E.I.L.D.", som utspelar sig i Marvels filmuniversum.



Jag har bara sett pilotavsnittet än så länge och det bara denna första episod som mina tankar baseras. Det kan eventuellt hända att jag återkommer med ytterligare reflektioner längre fram men det blir en senare fråga. S.H.E.I.L.D. är som bekant en högteknologiskt utrustad agentorganisation i Marvelvärlden som har sina fingrar i en rad olika syltburkar. Med denna organisation som utgångspunkt ger oss Whedon och kompani något som så här vid första anblick ser ut som en typisk "procedual". Vi får med andra ord följa en grupp av dessa agenter medan de löser veckans fall. Modellen känns igen från otaligt antal polis- och agentserier. Fallen gruppen satts att utreda kretsar kring människor som uppvisar olika former av superkrafter.

Hela agentgänget.

Våra hjältar anförs av Agent Coulson (Clark Gregg). Han dog visserligen i "The Avengers" men i klassisk Marvelstil återvänder han här. De populäraste karaktärerna kan aldrig hålla sig döda särskilt länge. Teamet byggs upp av agenter med diverse specialförmågor. Vi får en riktigt rumpsparkande fältagent (Brett Dalton), ett par tekniknördar (Iain De Caestecker och Elisabeth Henstridge) samt en agent med ett mystiskt förflutet som mer eller mindre luras tillbaka i tjänst (Ming-Na Wen). Dessutom lyckas man under avsnittets gång plocka upp en ung hacker (Cloe Bennet) och en sådan kan ju alltid vara bra att ha.

Pilotens handling kretsar kring jakten på en man med superstyrka vars krafter visar sig vara högst instabila och som kan leda till han exploderar. Här introduceras också en del trådar som pekar mot en konspiration i skuggorna som serien säkert vill passa på att  utforska mer framöver. Tempot är högt och det finns en hel del av Whetons patenterade vitsiga och finurliga dialog. Här finns också en hel del actionscener som är nog så imponerande för att vara television. Frågan är ju om produktionen kan hålla samma nivå när avsnitt efter avsnitt ska mjölkas ut. Eftersom serien oundvikligen kommer att jämföras med filmerna har den mycket att leva upp till.

Det är förstås lite vanskligt att bara regissera ett pilotavsnitt så här. Ganska få serier hittar helt rätt i tonen från allra första början. Ibland kan det ta en hel första säsong innan författarna riktigt får styrsel på det hela. Den viktigaste fråga i nuläget blir väl därför om pilotavsnittet gav mersmak, om jag är sugen på att fortsätta titta och se vart det ska utvecklas. Jag måste säga att det är jag, åtminstone än så länge. Jag har emellertid vissa reservationer. Rollfigurerna är ytterst hastigt skissade i piloten. Jag har inte riktigt fått någon uppfattning om vad det här är får slags karaktärer ännu. Jag räknar med att det kommer bli mer av den varan framöver men det var lite väl löst än så länge. Sedan hoppas jag att serien inte kommer att tyngas ned allt för mycket av sitt format utan att den lyckas utvecklas bortom det ungefär som exempelvis "Fringe" kom att göra.

Kopplingen till Marvels filmer är ett effektivt sätt att dra in tittare men som sagt, jämförelsen kanske inte alltid kommer att vara till seriens favör. Det är ju inte precis så att de kommer kunna kasta in Hulken, Thor eller Iron Man eller ens Nick Fury som gäststjärnor med någon större frekvens. "Agents of S.H.E.I.L.D." behöver hitta en egen identitet bortom refererandet till filmerna för att riktigt lyfta. Det tror jag för all del att Joss Whedon också inser. Så vitt jag förstår kommer han själv inte vara hundraprocentigt engagerad i serien framöver men med rätt personer vid rodret har det här potential. Vi får väl se var det slutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar