Väntan är lång och förväntansfull inför 2017 när de nya avsnitten av "Twin Peaks" äntligen ska börja sändas. På vägen dit har vi fans nu fått något alldeles speciellt att bita i: En roman av Mark Frost med titeln "The Secret History of Twin Peaks". Det är stort. För första gången sedan 1992 har alltså en av de två upphovsmännen kommit med nytt material om den förunderliga och besynnerliga värld som jag själv och många med mig förälskade mig i för så många år sedan.
Det är inte första gången som det släpps böcker som är menade att stå tillsammans med TV-serien. Då, i början av 90-talet, fick vi ju ta del av såväl "Laura Palmers hemliga dagbok" som Agent Coopers samlade kassettband i "My Life, My Tapes", författade av David Lynchs dotter Jennifer respektive Mark Frosts bror Scott. Båda volymerna innehöll ledtrådar, avsedda att leda seriens åskådare vidare in i den myllrande labyrint som var Twin Peaks fiktiva universum. Så det är på sätt och vis logiskt att vi nu får en tredje volym - den mest ambitiösa och utan tvekan mest genomarbetade hitills. Inte bara i det att det är Mark Frost själv som har skrivit den utan även sett till boken i sig som fysisk artefakt. Det är en hisnande vacker codex.
Är det en roman? Svaret beror väl lite på hur brett en vill göra genrebegreppet. Det är i alla händelser inte en sammanhållen berättelse med början mitt och slut, styrd av en sammanhållen berättarröst. I stället består boken av en samling dokument, texter och historier som organiserats och sammanställts och som kommenteras i metatextuella hänvisningar genom volymens gång. En slags epistolär form som vecklar ut sig i fraktaler och kräver en läsare som själv drar sina slutsatser. Att läsa "The Secret History of Twin Peaks" är att själv kliva in i rollen som detektiv, att själv tvingas söka efter de svar som hela tiden tycks vara bara bortom dina fingertoppar. Mer än en gång under läsningen påminner boken mig om en samling med hand-outs från något rollspel. Jag förväntas göra bruk av det här i mina egna efterforskningar.
Boken öppnar med ett memo från Gordon Cole (FBI-chefen som i TV-serien spelas av David Lynch själv). På en hemligstämplad brottsplats har en metallåda upphittats och i den fanns en dossier med dokument av varje handa slag. De tycks ha någon sorts koppling till en utredning som en av Coles agenter, Cooper, bedrev i den lilla staden Twin Peaks år 1989. Vi förstår att Cooper själv sedan dess försvunnit. Cole ger nu en ung kvinnlig agent med initialerna T.P. i uppdrag att gå igenom materialet och utröna vad det egentligen är frågan om. Resten av boken är sedan just detta - den mystiska dossiern som sammanställts av en person som kallar sig själv "Arkivarien" och T.P.s marginalanteckningar. Det som framträder är just en historia om staden Twin Peaks, om platsen där den ligger, om människorna som levt och verkat där och om den amerikanska regeringens hemliga efterforskningar i mystiska ockulta hemligheter från Thomas Jeffersons dagar fram till flygvapnets UFO-utredningar under kalla kriget.
Det är en komplicerad och vild krängande väv som Frost väver. Det gör naturligtvis också boken bitvis ganska ojämn. Ibland dröjer sig "romanen" kvar väl länge vid sådant som känns som i TV-serien i bästa fall var bihandlingar. Då blir boken frustrerande. Men jag inser också under läsandets gång att det här förmodligen inte är en bok som bäst förstås från pärm till pärm. Snarare är det i omläsningen, när jag hoppar fram och tillbaka som textens verkliga storhet kommer fram. Då kan vissa partier lyftas fram som små noveller - och flera av dem är riktiga pärlor. Ett exempel: En text skriven av den unge Andrew Packard om en scoututflykt i skogen runt Twin Peaks blir till en verkligt besynnerlig berättelse som förmår att tävla med en författare som Algernon Blackwood när han var som bäst. Och en annan passage - där vicesheriffen Hawk berättar om triangeldramat mellan Ed, Norma och Nadine ur ett helt nytt perspektiv gör att den tragiska kärlekshistorien åter kommer till sin rätt.
Det är fascinerande att ta del av vad som händer när Frost på egen hand tar sig an Twin Peaks-världen. Det tydliggör verkligen skillnaden mellan hans och Lynchs temperament. Lynch har ju redan gjort sin egen "rena" version efter eget huvud i och med filmen "Fire Walk With Me" från 1992. Där valde han att å ena sidan smalna ned, att sätta Laura Palmer själv i fokus och att ladda symbolspråket med sin egen inre surrealism. När Frost nu sätter händerna i materialet går han nästan motsatt väg, han expanderar utåt i koncentriska cirklar - han drar in historia, svart magi, Nixon och L. Ron Hubbard, utomjordingar, frimurare och Illuminati. Bitvis ger boken klara vibbar av "Arkiv X". Och det han gör med allt detta vittnar om en ingående research. Frost kan sin ockulta historia. Det vore nämligen ett misstag att tro att det är Frost som står för det vardagliga och Lynch för det övernaturliga i samarbetet. Så är det inte. Där delar de nog ganska lika. Men Frost är mycket mer inne på mytologi. Han är fantasyförfattaren där Lynch är drömvävaren. Jag ser verkligen fram emot vad som kommer att hända när de bådas sensibiliteter åter förenas. För det är då "Twin Peaks" verkligen kommer till sin fullaste rätt.
En samling dokument. "The Secret History of Twin Peaks" är en imponerande artefakt. |
Ledtrådar och villospår finns det nog gott om i lika delar i boken. Min hjärna går så klart på högvarv. Men jag tror inte att någon behöver vara rädd för att läsningen skulle avslöja något på förhand. Frost och Lynch jobbar inte så. Men för den som liksom jag längtat, längtat efter att åter besöka den förunderliga staden vid de två bergens fot är detta en bok som är väldigt efterlängtad. Men det är som sagt inte en bok att läsa i första hand. Det är en bok att arbeta med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar