tisdag 31 december 2013

Att leva med spöken - Min artikel till Shakespearesällskapets tidning



För lite mer än en vecka sedan utkom det svenska Shakespearesällskapet med ett nytt nummer av sin medlemstidning, en publikation som helt enkelt heter just "Shakespeare". Jag tänkte jag skulle nämna den saken här i Allmänstädesbloggen eftersom jag faktiskt medverkar med en artikel i tidningen. Artikeln heter "Att leva med spöken" och handlar om tankar kring Hamlet och hans fader vålnaden. Jag utgår bland annat från Derridas funderingar kring spöket som arketyp i dennes märkliga bok "Marx spöken", som på samma gång är en analys av både "Hamlet" och "Det kommunistiska manifestet". Med den franske filosofen i hasorna försöker jag ringa in något av pjäsens etiska dilemma.

Jag fick kontakt med Shakespearesällskapet i samband med att vi satte upp "Mycket väsen för ingenting" i våras. Jag blev då intervjuad för tidningen av sällskapets ordförande Roland Heiel. Han var också och såg föreställningen och verkade tycka genuint om den. Jag passade då på att hinta om att jag gärna skulle skriva en artikel eller två framöver och det här fick alltså bli den första.

Att den kom att handla om "Hamlet" är ingen slump. Det är nämligen nästa pjäs som jag ämnar sätta upp. Den kommer att ha premiär i april. (Det kommer att komma mer info om den saken här på bloggen när det närmar sig.) Ett tag funderade jag på att lägga upp min artikel här så att ni kunde få läsa den men jag tänker att det kanske vore ofint. Vill ni läsa den så får ni alltså se till att hitta tidningen. Antingen genom att gå med i Shakespearesällskapet eller genom att hitta den på närmaste bibliotek. Shakespearesällskapets hemsida hittar ni här.

Med de orden tackar Allmänstädesbloggen för det hör som gott och önskar ett glatt nytt 2014 med än mer kultur av alla de slag. Vi ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar