”Det är
inte en spökhistoria” försöker den unga författaren Edith flera gånger
förklara. ”Det är en historia med ett spöke i.” Det finns nog en anledning till
att hon för upprepa detta för i detta beskriver hon inte bara den bok hon
skriver i fiktionen utan även den faktion i vilken hon själv är en del,
nämligen Guillermo del Toros film ”Crimson Peak”. del Toros filmer rör sig
alltid inom fantastikens marker, ibland med en skojfrisk lekfullhet som i ”Hellboy”-filmerna,
ibland med en slags uppriktig intention som i hans två stora mästerverk ”Djävulens
ryggrad” och ”Pans Labyrint”. ”Crimson Peak” förefaller mig mer menad att falla
i den senare kategorin men medan de två filmerna var en äkta spökhistoria
respektive en mörk och grym saga med det spanska inbördeskriget som bakgrund är
”Crimson Peak” snarare ett kärleksbrev till hela den brittiska gotiska
traditionen med allt vad den innebär.
Och som
har påpekats förr på den här bloggen – gotisk litteratur är inte bara
spökhistorier. Det ingår absolut. Går inte att tänka bort. Den moderna
skräcklitteraturen vore inget utan den gotiska romanen. Men traditionen rymmer
ändå så mycket mer. Den rymmer romantik. Den rymmer mörk psykologi. Den rymmer
mysterier och svarta gåtor. Den rymmer det värsta, det vildaste och det mest
vedervärdiga hos såväl människa som natur. Och allt kretsar kring
föreställningen om det förflutna. Det förflutna som aldrig någonsin släpper
taget. Som ständigt kastar sina mörka skuggor in i samtiden. Som håller fast.
Som kväver. ”Spöket är en metafor” säger Edith i filmen. Och det är sant.
Spöket är en av dessa metaforer. Det uråldriga huset/godset/slottet är en
annan. I ”Crimson Peak” får vi båda.
Edith
(Mia Wasikowska) är amerikan, uppvuxen i en välbärgad högborgerlig miljö. Hon
är självständig och klartänkt och har som sagt författaramibitioner. Så möter
hon en mörk (fast blek) och mystisk främling, den engelske adelsmannen Sir
Thomas Sharpe (Tom Hiddleston) som kommit för att söka investerare till något
slags mudderverk som han försöker uppfinna. Med sig i släptåg har han sin än
mer mystiska syster Lucille (Jessica Chastain). Sharpe börjar uppvakta Edith
och hon blir snabbt betagen av honom. Ediths far (Jim Beaver) å andra sidan
anar ugglor i mossen, men när han plötsligt dör under – återigen – mystiska omständigheter
faller naturligtvis hans sörjande dotter helt i den engelske lordens armar och
innn hon vet ordet av han hon återvänt till dennes anrika gods, ett helt
fallfärdigt kråkslott mitt ute i ingenstans.
"Välkommen till ditt nya hem." |
Tidigt i
filmen förklarar Edith att hon hellre vill vara en Mary Shelly än en Jane Austen
men filmen där hon själv spelar huvudrollen har så mycket av systrana Brontë
över sig så att det sipprar ut i alla vrår, precis som den röda leran på vilket
Allerdale Hall är byggt sipprar in genom golvspringorna när huset långsamt,
långsamt sjunker ned i den sjukliga marken. Det är ett hus som liksom sina
inneboende är dömt till undergång på samma sätt som huset Usher hos Poe. Den
som väntar sig och hoppas på en modern skräckfilm av typiskt snitt med
jumpscares och alla de vanliga tricken kommer dock att bli besviken. Som sagt,
detta är en historia med spöken i men inte nödvändigtvis en spökhistoria.
Snarare en slags bisarr och överladdad melodram. del Toro försöker inte ens
lura oss, vi anar ganska omedelbart att allt inte står rätt till med det lite väl
intima syskonparet och att det finns en slags sol-och-vårar-aspekt till Sir
Thomas frieri kommer inte heller som en överraskning. Den som är alls bekant
med genrens troper kommer att känna igen sig.
Vad
regissören istället gör är att vrida upp volymen till max. Ju längre filmen
fortgår ju mer barock blir den. Kostymerna blir mer och mer fantasifulla,
stiliserade och bjärta. Miljöerna blir galnare och galnare. Känsloläget blir
mer och mer operaartat. Filmens sista akt blir till en enda febrig vals av
referenser till allt från ”När lammen tystnar”, Kurosawas ”Blodets tron” och ”Ran”
till italienska sjuttiotals giallo. Och allt där emellan. Samt inte att förglömma
en stor dos av ”The Shining”. Jag kan inte låta bli att bli ganska förtjust.
Det enda som inte riktigt klickar för mig är själva spökena. Visuellt stämmer
de inte riktigt överens med filmen som helhet för mig. De blir liksom lite för mycket
CGI och känns som om de kom från en helt annan typ av spökhistoria.
Mia
Wasikowska och Jessica Chastain bär utan tvivel upp filmen och kampen mellan
dessa båda kvinnors skarpa viljor är den känslomässiga konflikt driver allt
framåt. Tom Hiddelston får finna sig i att spela andra fiol här men det är som
det ska vara. Hans karaktär är i slutändan den svaga i triangeln. Han är
betydligt mer än Usher än en Rochester och möjligen är det också hans
undergång. ”Crimson Peak” når inte upp till Guillermo del Toros absoluta
toppotential men jag ser ändå betydligt hellre att han ägnar sig åt den här
sortens övningar än sådant som ”Pacific Rim”. Gotiken kläder honom. Det bara är
så.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar