Capitol
Pictures var den fiktiva filmstudio till vilken Barton Fink kom i den film där
han är titelfigur. Där sattes den plågade och plågsamt introspektive författaren
att skriva en brottningsfilm och det gick som det gick. Nu har regissörerna
Joel och Ethan Coen återvänt till Capitol Pictures för att ge oss en vindlande
bred fresk över Hollywoods studiosystem under dess absoluta glansdagar i slutet
på fyrtiotalet och början på femtiotalet. Längs vägen får de möjlighet att
skapa små pastischer från allt från Esther Williams simmusikaler till tidens
överdådigaste av svärd-och-sandal-epos med semibibliskt innehåll. Det märks att
de njuter av varenda sekund.
I centrum
för handlingen står Eddie Mannox, spelad av Josh Brolin. Han är studions
fixare, mannen som får allt att löpa som det ska. Han löser problem. Håller så
väl stjärnor som regissörer i schack och ser till att det blir som ledningen
vill ha det. Han sopar rent efter potentiella skandaler och han ser till att
ingen smuts fastnar på filmbolagets gyllene fasad. Mannox är grabben som håller
drömmen i drömfabriken levande. Karaktären är baserad på en verklig man, med
samma namn som fyllde en liknande funktion med bröderna Coens Mannox ska nog
ändå uppfattas som en helt påhittad gestalt. Brolin gestaltar honom med ett
utsökt stenansikte. Han är rapp i sin svada och hård mot dem hårda men innanför
fasaden bultar trots allt ett hjärta av guld. Mannox är en djupt troende
katolik som helst vill bikta sig minst en gång om dagen (trots att hans präst
försöker antyda att han kommer lite för ofta). Han är en enkel familjeman som
egentligen skulle vilja spendera mer tid med sina barn och han funderar på att
nappa på ett erbjudande om att gå över att arbeta för flygindustribolget Lockheed. Genom
filmen är Mannox inre kamp med sig själv om vad för slags man han egentligen
skulle vilja vara den undertext som håller allt samman.
Det är alltid dags att bikta sig. |
Som så
många av bröderna Coens filmer förefaller ”Hail, Ceasar!” på ytan vara en
okomplicerad och enkel komedi. Och de är verkligen på gott humör här. Från de
högst stilfulla filmpasticherna till den absurda dialogen är bröderna i verklig
högform. Men om vi skrapar lite på ytan kommer andra aspekter fram. Som alltid
finns en tydlig andlig ådra i filmen. Och precis som vanligt är det inte alltid
särskilt tydligt vad exakt de vill säga. Deras filmer lämnas öppna för oss som
åskådare att brottas med. Där lämnas ledtrådar, men exakt hur de ska tolkas är
inte självklart.
”Hail, Ceasar!” är både namnet på filmen som vi ser och på en film som spelas in i
filmstudions ateljéer, en storproduktion a la ”Ben Hur” eller ”The Robe” där en
romersk centruion, spelad av en filmstjärna som sin tur gestaltas av George
Clooney, omvänds till kristendomen. På samma sätt blir filmstjärnan själv
omvänd av en komisk grupp av gramse manusförfattare med kommunistsympatier som kidnappar
honom. De båda ”Hail, Ceasar!” speglar i någon mening varandra. Filmen i filmen
har undertiteln ”A tale of the Christ”, vilket med all säkerhet inte är en
slump. Är då Mannox att betrakta som en slags Kristus-figur? Han är i alla
händelser en slags bokstavlig frälsare från ondo för filmbolaget och visst
finns det något Golgatha-liknande över hans vandring genom dagen där han tar på
sig allas synder och hemligheter och skickar dem renade ut i världen på nytt.
Det är åtminstone en tänkbar läsning. Men det är förstås värt att komma ihåg
att bröderna Coen själv snarare kommer från en judisk än en kristen tradition.
Så vad betyder det i så fall när de lutar sig mot en sådan symbolik? En av
filmen absolut mest dråpliga scener är en där Mannox leder ett möte mellan tre
präster och en rabbin för att försöka få deras stöd för Jesus-skildringen i ”Hail, Ceasar!”. ”Jag har ingen åsikt” säger till slut den sarkastiske rabbinen spelad
av en briljant Robert Picardo. Själv misstänker jag att rabbinen inte är helt
sanningsenlig där. Och jag tror trots allt att bröderna Coen också har en
åsikt.
Clooney
är som alltid brödernas första hands val när det gäller att hitta någon som kan
spela en riktig tjockskalle. Och Clooney själv tycks aldrig ha så roligt som
när han gör detta. Filmen är annars full av små, små biroller. Scarlett
Johansson skymtar förbi med sjöjungfrusvans och Channing Tatum gör ett
filmmusikalnummer av klassiskt snitt i sjömanskostym. Tilda Swinton spelar inte
mindre än två skvallerjournalister. (Enäggstvillingar. Bittra konkurrenter.)
Listan skulle kunna göras mycket lång. Som så många andra av Joel och Ethan Coens
filmer är ”Hail, Ceasar!” ett ymnighetshorn av stoff, en film som jag med all
säkerhet kommer att återkomma till om och om igen i jakt på nya infallsvinklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar