Som ”Bron”
fast i Kiruna och med en fransk polis istället för en dansk. Ungefär så måste
väl pitchen för ”Midnattssol” ha sett ut. Eller rättare, det torde ha varit
fransk TV som vänt sig till SVT och sagt att de ville ha en egen samproduktion
i nordic noir-genren. ”Bron” själv har ju redan gjorts om till ”The Tunnel” i
ett fransk-brittiskt samarbete (och så finns ju den amerikanska remaken med)
men det är uppenbarligen något i just de skandinaviska miljöerna och karaktärerna
som publiken runt om världen finner oerhört fascinerande och ständigt vill ha
mer av. Och varför inte? Det är väl precis samma slags halvexotiska mysfaktor
som gör att vi alltid varit så lockade av mord i Midsommer, kommissare Morses
Oxford eller var än Miss Marple håller hus.
I ”Midnattssol”
blir dock det exotiserande och den turistiga blicken som genomsyrar hela
kriminaldramat besvärande. Det är storögt och totalt främmandegörande som vore
det hämtat ur en viktoriansk upptäcktsresandes bok om en expedition in i
Afrikas inre. ”Midnattssol” försöker dessutom skildra en konflikt där samers
rättigheter och plats i samhället står i centrum. Det är måhända lovvärt.
Risken är bara att om du trampar snett kan resultatet bli precis den sortens
rasism som du satt dig för att skildra. Och det snedsteget menar jag att ”Midnattssol”
gör ganska tydligt. Det jojkas och det är mystiskt så fort som samer kommer på
tal. Ambitionen må vara välvillig men perspektivet är hopplöst kolonialt.
Själva deckarhandlingen
går på räls. Vi känner igen det sedan förut. Vi har en seriemördare som härjar
och som lämnar mångtydiga spår efter sig. Varje mord är kreativt utstuderat och
estetiserat. Det ena mer fantasifullt och långsökt än det andra. Hade det dykt
upp ett offer som dött av att ha fått messmör injicerat direkt i halspulsådern
hade jag inte blivit förvånad. Detta är standarden i genren nuförtiden. Det har
fått ersätta ”doktor Krollspell i biblioteket med en brevkniv och cyankalium”
men bär ungefär samma relation till verklighetens kriminalitet. Vi ska inte ta
det på allt för stort allvar, bara lagom mycket för att mysrysa till.
Som sig
bör behöver vi också ett radarpar av detektiver i mördarens spår, en från vart
och ett av de två samproducerande länderna. I det här fallet en kvinnlig
detektiv från Paris (Leila Bekhti) och en svensk åklagare (Gustav Hammarén). Hammaréns
rollfigur har också samiskt påbrå så att han kan tolka och tyda när det behövs.
Någon av detektiverna ska också gärna ha personliga problem, gärna någon form
av psykisk ohälsa att brottas med. I det här fallet har vår franska detektiv
självskadebeteende och en son som precis upptäckt att hon är hans verkliga
mamma. I första avsnittet figurerar också Peter Stormare i en roll som vi tror
ska vara en ledande innan han – i vad som är en av seriens få överraskande
narrativa vändningar – visar sig bli ytterligare ett offer.
Intrigen
är överdrivet komplicerad och håller egentligen inte riktigt för de tio avsnitt
som serien består av. De ledande krafterna bakom serien är regiduon Måns
Mårlind och Björn Stein som också var involverade i skapandet av ”Bron”. Dock
saknas den här gången manusförfattaren Hans Rosenfeldt från laguppställningen och
jag misstänker att det är en av anledningarna till storyn känns så svajig. Här
kastas allt möjligt upp på väggen fast att det är oklart hur allt är tänkt att
hänga samman. Här finns konspirationsteorier kring flyttandet av staden Kiruna
som plötsligt tappas bort helt. Här flörtas med hintar om övernaturliga inslag,
vilket förvisso ger upphov till en del tjusiga bilder men i slutändan mest
förvirrar och som dessutom blir extra problematiska eftersom de ständigt
anknyter till just det samiska och förstärker deras roll som Den Andre. Det ger
helt enkelt lite dålig bismak i munnen. Bitvis blir det riktigt crazy bananas som i en scen där vår franska detektiv hålls fången i en kåta av psykiskt instabil figur spelad av min gamle vän Omid Khansari - den scenen går inte att se som något annat än som ren parodi.
Khansari och Bekthi i ett stycke ofrivillig (?) humor. |
En av
seriens räddande inslag är samspelet mellan Leila Bekhti och Gustav Hammarén. De når väl
kanske inte upp till samma intensitet som Sofia Helin och Kim Bodnia i ”Bron” men så är
också ”Midnattssol” ett urvattnat derivat av den serien från början till slut.
Bekhti gör sin polis med glöd och envist djvlar anamma. Rollen i sig må vara precis
lika klichéartad som farbror kommissaren med dålig mage som lyssnar på opera men
hon skänker den ändå en viss trovärdighet. Det är annars något som ”Midnattssol”
saknar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar